Exempel flöden mallar för Marketing Automation

8 enkla flöden för att börja med marketing automation

Vi fattar, det här med marketing automation kan lätt låta abstrakt, tekniskt och avancerat. Så pass att det kan få en företagare att ge upp tanken på att det kan vara användbart för ens egen del; utan att ha testat ett enda automatiserat flöde. Det är synd och skam, eftersom händelsestyrd kommunikation har så många fördelar, och det inte är några konstigheter att välja den nivå som passar dig och din verksamhet bäst.

Här är 8 enkla exempel på hur du kan börja använda marketing automation. Det här är flöden som du enkelt kan sätta upp i verktyget. Och när det är gjort spinner motorn som värmer leads och vårdar kundupplevelsen samtidigt som den sparar tid och resurser åt dig. Och du – kom ihåg att vi finns här för dig om du behöver stöd. Få support på svenska via mejl eller telefon.

1. Välkomna nya kontakter 

Smid medan järnet är varmt – se till att den som registrerat sin e-postadress för att ta emot utskick från er omgående får ett välkomnande mejl som håller intresset vid liv. I ett välkomstmejl kan du till exempel bjuda på smakprov som visar vad nyhetsbreven brukar innehålla, lyfta de mest lästa artiklarna på er webb, och bjuda in till att följa er på sociala medier.

Marketing Automationflöden Välkomstbrev

2. Utbilda med ämnesbaserat flöde

Bearbeta leads med utbildande innehåll. Låt nedladdning av en guide trigga ett flöde som fortsätter utbilda i ämnet. Du kan också låta flödet automatiskt filtreras utifrån vilka ämnen mottagaren visar intresse för, det vill säga vilken länk hen klickar på.

Exempel flöden Marketing Automation

3. Konvertera gratisanvändare till betalande kund

Erbjuder du en gratisversion av en tjänst är det klokt att skräddarsy ett flöde som kan konvertera gratisanvändaren till betalande kund. Det kan börja med ett välkomstmeddelande, följt av en uppmuntran att prova till den som efter en viss tid ännu inte gjort det. Ge tips och råd och skicka med fördel med rekommendationer från betalande användare.

Exempel flöde Marketing Automation Rekomendation

4. Återengagera inaktiva kunder

Kunder som varit inaktiva en tid kan du väcka till liv med flöden för återengagerande kommunikation. Det kan handla om att erbjuda hjälp att komma igång och inspirerande innehåll knutet till ett erbjudande. 

Marketing Automationflöde

5. Belöna trogna kunder

Missa inte att belöna trogna kunder – få dem att känna sig sedda, bekräftade och uppskattade. Det kan du göra genom att uttrycka tacksamhet i ord, visa att deras åsikter är viktiga, och ge en generös gåva.

Exempel flöde Marketing Automation Trogen Kund

6. Fira årsdagar & högtidsdagar

Uppvakta kunden på födelsedagen om datumet är registrerat, eller fira årsdagen sedan hen blev kund genom att automatiskt skicka ut ett grattis-sms med ett personligt erbjudande, rabatt- eller värdekod. Sätt upp flöden för högtider och jubileer och spara dyrbar tid.

”Sista minuten-klappar att beställa idag! Idag är sista chansen att beställa julklappar om du vill vara säker på att de kommer fram i tid innan julafton. För att hjälpa dig på traven har vi listat förslag på klappar till såväl tonåringen som kollegan och kärleken.”

Marketing Automationflöden Grattis på födelsedagen

7. Följ upp efter köp

Överge inte kunden efter transaktionen, se till att finnas där och ge god service. Skicka automatiska uppföljningsmejl efter köp, gärna med utbildande tips och råd kring användning, och försäkran om att de är välkomna att höra av sig vid behov av support. Lite längre fram i flödet kan du be om feedback, med fördel via sms. ”Vad tyckte du om ditt köp? Lämna en recension och få en rabattkod att utnyttja vid nästa köp.”

Marketing Automationflöden Tack för ditt köp

8. Lansera något nytt

Ska ni lansera en ny produkt eller produktserie, tjänst eller uppdatering? Förbered ett flöde som informerar om vad som komma skall, bygger förväntan och kanske lockar med tidsbegränsade specialerbjudanden.

MA_Exempel_produktlansering
Skedvi Bröd
"Palomas verktyg sticker ut! "
Maria Adeström-Jonsson
Skedvi Bröd
"Det är mycket lätt att förstå sig på"
Maria Sehlström
The Absolut Company
Emil Coompanion
"Grymt bra support!"
Emil Atak
Coompanion Mälardalen

Kom igång gratis!

Testa oss!

Du får 100 utskick gratis per månad!
Vill du se om vår plattform för nyhetsbrev och e-postmarknadsföring
passar dig? Bra, då har du kommit helt rätt!

Det här ingår i din kostnadsfria licens:

– Skicka 100 mejl i månaden
– Fri support
– Designa dina nyhetsbrev enkelt i vår drag and drop-editor
– GDPR-säkert

Testa oss!