Palomas bildskola
Det sägs att en bild säger mer än tusen ord (klichévarning). Och visst har bilder kraft. Allra bäst jobbar bilden när den kan samarbeta med text. Det är när bild och text kompletterar varandra som magin uppstår. Men hur kommer man dit?
Så väljer du bild till text.
Artiklar med bilder blir generellt sett mer lästa än artiklar utan bilder. Men det duger inte med vilken bild som helst. Det finns några saker som kan vara bra att tänka på när man vill lyfta sin artikel med hjälp av en bild.
Tänk igenom syftet
En bild har alltid ett syfte. Vad vill du att din bild ska säga? Kanske berättar den en särskild historia, kanske är den tänkt att väcka en viss känsla eller finns den där som vacker dekoration? Kanske ska bilden förklara hur något fungerar, eller helt enkelt beskriva hur någon ser ut? Ska den roa, sälja, lära ut eller rent av skrämma?
Oavsett vad just din bild berättar så är det viktigt att den finns där av en anledning. En bild som inte tjänar sitt syfte blir lätt intetsägande och tråkig, vilket drar ner helhetsintrycket för artikeln. Den kan kännas onödig och hindrande i läsningen. I värsta fall blir en ogenomtänkt bild till och med missvisande.
Vad ska du förmedla: En känsla, en beskrivning eller är bilden en dekor?
Bli uppmärksammad i bruset
Bilden behöver väcka uppmärksamhet för att stå ut i informationsbruset. Om bilden är intressant blir också texten mer spännande att titta närmare på. Det finns många sätt att sticka ut på. Färger, udda former, nya vinklar eller ett uppseendeväckande motiv.
Men det räcker inte att vara chockerande. När du väl har fått uppmärksamhet behöver din bild också vara intressant.
Intresse väcker man effektivt med känslor. Men det är viktigt att känslan bilden ger måste passa sammanhanget. En bild på ett gråtande barn passar illa till en reklamtext för en friförskola. Men om det är en nyhetstext om hur barnen far illa av dålig miljö på förskolan skulle den bilden fungera utmärkt. Då förstärker bilden istället innehållet i texten.
Vem nås av bilden och var?
Det är förstås viktigt att bilden väcker ”rätt” känsla. Vårt synsinne sitter ihop med minnet och erfarenheten och därför kan vi uppfatta och tolka bilder på olika sätt. Tänk efter vem som ska titta på bilden. Vem ska den locka? Och vilken känsla ska den personen få? Semestersugna föräldrar tittar antagligen inte på bilder från hotell på samma sätt som partysugna ungdomar. Vi har olika behov och olika smak, och det påverkar vilka känslor bilder väcker i oss.
En skön semester eller sorglig händelse?
I vilken kanal ska bilden publiceras?
Tänk på var bilden ska återges. Ska den tryckas i papperstidning, ska den publiceras på webben eller ska den rent av återges på en stortavla utomhus? Var mottagaren möter bilden kan ha betydelse för bildvalet. En bild som har konkurrens från många andra bilder eller en rörig miljö behöver vara mer uppseendeväckande än en bild som inte har några störande element omkring sig. Kanske innebär presentationen också begränsningar av mer praktisk karaktär. Till exempel blir kanske inte alla färger lika bra när de trycks på olika sorters material.
Använd teman eller variera
Vilken färgskala ska bilderna följa? Eller gör sig bilden kanske rent av bäst som svartvitt? Även här avgör sammanhanget. Bildreportage vinner ofta på att ha ett genomgående tema i bilderna, med samma sorts färgskala och kontraststyrka. Men att variera kan också vara en styrka. Att varva färgbilder med svartvita kan till exempel vara ett effektivt sätt att belysa skillnader mellan förr och nu.
”Det var bättre förr”
Att kommunicera med bilder
Så komponerar och beskär du din bild. Lek med komposition, utsnitt och format. Bildens komposition är viktig för hur mottagaren uppfattar den. Väl utnyttjad gör kompositionen bilden spännande. Kompositionen hänger ihop med utsnittet och formatet. Ska bilden vara i liggande eller stående format? Ska den vara rektangulär, kvadratisk eller rent av rund? Vad tjänar bilden mest på?
De flesta bilder vi ser har ett rektangulärt liggande format. Det är så vi är vana att se bilder. Att leka med kompositionen kan föra in nytt liv i en bild. Måste motivet till exempel vara i mitten? Kanske blir det mer intressant om man inte ser hela motivet, utan låter resten försvinna utanför bilden. Eller kanske behövs det ett längre rektangulärt format för att all viktig information ska få plats i bilden?
Måste motivet till exempel vara i mitten?
Ofta uppfattar vi rektangulära stående bilder som mer spännande än liggande eftersom det är ett ovanligare format som ställer till det lite i hjärnans vanliga sätt att läsa av en bild. Stora motiv vinner nästan alltid på ett stående format. Höga hus ser ståtligare ut och människor i höga positioner får ännu mer pondus i helfigur och stående format.
Ofta uppfattar vi stående bilder som mer spännande
Den kvadratiska formen är sällan använd men kan vara bra om man vill uppnå en känsla av lugn. Kvadraten är en statisk form och den signalerar därför stabilitet och lugn. Många bilder vinner på att förstärka det genom formen. Men det kan också vara en utmaning i och med att man ofta ser förbi lugn och harmoni i mediabruset.
Beskär bilden för att lyfta fram motivet
Formatet ger sig oftast naturligt när man bestämmer bildens utsnitt. Vilka delar av motivet ska lyftas fram? Genom är beskära bilden kan man få fokus på det som är viktigast. Kanske är en mycket liten detalj det mest väsentliga i bilden, beskär då så att detta kommer i fokus. Kanske passar rent av en riktigt hårt skuren närbild bäst för att förstärka en intensiv blick.
Beskärningen kan också förstärka riktningar i bilder. Ett fordon eller en person som rör sig får mer fart om den har mer utrymme framför sig i bilden än bakom. Du kan också skapa mer dramatik eller fart i en bild genom att luta den. Fundera återigen på bildens syfte, vad som är viktigast i den.
Skapa utrymme framför fordonet än bakom
Så utnyttjar du bildens retorik
När det gäller själva motivet finns det mycket att göra för att skapa en bra bild. Bara att byta vinkel och ta bilden från ett oväntat håll kan göra underverk. Man kan också försöka få in djup i bilden genom att jobba med förgrund, mellangrund och bakgrund. Kanske kan du ta bilden genom ett stängsel eller ett nyckelhål? Använd fantasin. Lek.
Metaforer är ett lysande sätt att förstärka det man vill ha sagt och på ett effektivt sätt få mottagaren av förstå budskapet. En bild av tandborstar kan till exempel förklara en människas civilstatus på mindre än en halv sekund.
En bild av två tandborstar på badrumshyllan symboliserar tvåsamhet och samboliv, medan bara en tandborste på samma plats signalerar ensamboende. Genom ljus och komposition kan du sedan göra denna information känsloladdad. Ett fyrkantigt format med de två tandborstarna, centrerade i varmt ljus talar om för mottagaren att det rör sig om ett harmoniskt och lyckligt samboliv. Medan en stående bild med den ensamma tandborsten långt ut i kanten i dunkelt ljus, ger oss en känsla av utsatthet och ensamhet.
Även representativa motiv är effektfullt och bra om man vill väcka uppmärksamhet. När bara en liten detalj får stå för bildens berättelse. Exempelvis en närbild av gruset som sprutar kring ett bildäck. Du kanske inte ens behöver se hela däcket för att registrera budskapet: Fart. Hjärnan bygger själv upp resten av bilden kring däcket. När vi får använda fantasin triggas vår nyfikenhet.
Tänk dock på att inte vara allt för abstrakt. En bild som har för många tolkningsmöjligheter eller för långsökta metaforer går sällan hem, utan det ska vara ett budskap som går att förstå på en bråkdels sekund. Då har bilden som bäst effekt.
Att komma ihåg för en fungerande bild:
1. Tänk på syftet. Vad ska bilden berätta?
2. Väck uppmärksamhet
3. Tänk på mottagaren
4. Gör bilden spännande
5. Utnyttja bildens retorik. Tänk på att bildens budskap ska samarbeta med texten.
Fem tips för bästa bildsättande:
1. Byt vinkel, fotografera till exempel från knästående. Eller varför inte genom ett staket?
2. Använd en oväntad beskärning. Kanske vinner bilden på ett annat format.
3. Prova svartvitt eller en annan kontrastgrad.
4. Fundera på metaforer. Vad symboliserar berättelsen? Vad är det första du kommer att tänka på?
5. Om du har flera bilder, till exempel ett reportage, variera utsnitt, format och vinkel. Då bibehåller du betraktarens intresse.