Kommunicera effektivt – fundera över målgrupp

Kommunicera effektivt – fundera över målgrupp

Målgruppsarbete är centralt i all typ av kommunikation. Du kan inte skapa effektiv kommunikation om du inte har dina målgrupper klara. Du måste veta vem du pratar med när du pratar. Möjligheterna att faktiskt nå ut och göra avtryck är oändliga. Så, hur ska man tänka?

Skriv till någon – inte alla

Ska du berätta om en ny produkt för den stressade föräldern? Föreställ dig en potentiell förälder och formulera din text utifrån denna. Om du utgår från dig själv, vad skulle du själv lyssna till? Eller din granne? Hitta intressen och behov, då blir det lättare att faktiskt nå igenom bruset. Undvik att skriva eller tala till en stor massa, då tappar du snabbt möjligheten att skriva träffande.

Det handlar om att förstå intressen och behov hos personer ur din målgrupp. Att se vad som är relevant för dem att höra och sedan formulera budskapet på ett engagerande sätt.

Vad är syftet med kommunikationen?

Det kanske låter som en märklig fråga, men det är nödvändigt att faktiskt fundera hur du vill att målgruppen ska agera efter att de läst ditt inlägg. Vill du att de ska köpa en tjänst, eller klicka in på webben för att läsa mer? Eller vill du bara delge något intressant? Om du har målet fastställt är det lättare att både fastställa för vem du bör berätta och att hitta rätt ord.

Bort med fördomarna!

När man väl tagit fram en specifik person ur sin målgrupp är det dags att författa sin text. Men akta dig för plattityder och fördomar. Att skriva det förväntade är sällan intressant. Att skriva utifrån fördomar är direkt stötande. Hur kan du uttrycka dig för att få din målgrupp att haja till, utan att trampa någon på tårna?

Vart finns din målgrupp och hur får du dem att interagera?

Sociala medier är tacksamma kanaler för att prata direkt med din målgrupp. Möjligheten att föra en dialog är en viktig tillgång för företag. I kommentarsfält kan följare ge respons på inlägg och ställa sina frågor direkt. Det är ett bra sätt att sprida budskap på. Ju fler som interagerar, desto större spridning får dina inlägg. Hur kan du skriva relevanta inlägg som engagerar din målgrupp? Hur får du dem att kommentera, dela och gilla det du gör?

Fundera även på i vilken kanal vilket budskap får mest genomslagskraft. Olika målgrupper finns i olika kanaler. Instagram, Snapchat och Tik-Tok är exempelvis störst bland unga, medan LinkedIn är B2B-fokuserat. På Facebook har du däremot större chans att nå en äldre målgrupp. Vilken av dessa kanaler är mest relevant för ditt valda budskap?

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

Skedvi Bröd
"Hjälpen är alltid nära till hands hos dem, de gånger jag själv kör fast eller har frågor. De kommer med inspiration och matnyttiga tips, och är läsvärda både vad gäller innehåll och tekniska lösningar till våra egna nyhetsbrev."
Maria Adeström-Jonsson
Skedvi Bröd
Maria Adeström-Jonsson, Skedvi Bröd

Läsvärt från bloggen

ordlista undersökningar och enkäter

Ordlista för enkäter & undersökningar

Vad betyder egentligen korrelation eller reliabilitet? Det och många andra ord får du förklaring till här i vår miniordlista för begrepp inom undersökningar och enkäter. Bakgrundsfråga T.ex. omsättning, kön, inkomst. Bearbetningsfel Fel på registreringen av svaren. Bortfall De personer som inte svarat av olika anledningar. Bortfallsfel Respondenterna har inte svarat på alla frågor Databearbetning Granskning [...]
Call to action Nyhetsbrev

Call to action: checklista för CTA i nyhetsbrev!

Sätten att uppmuntra, engagera och inspirera via e-kommunikation är otaliga. Bilder, text, rubriker, erbjudande, listor och länkar kan hjälpa dig att få din kampanj variationsrik och spännande. Men att få dina läsare att öppna ditt nyhetsbrev är bara en halv seger. Nästa steg är att inspirera till handling. Call to Action eller CTA är en term inom marknadsföring. […]

Ämnesrad nyhetsbrev

Skapa den perfekta ämnesraden till ditt nyhetsbrev

Ditt nyhetsbrev innehåller troligtvis massvis med nyttig kunskap, smarta tips och värdefull information som dina kunder skulle ha stor nytta av att ta till sig. Du har så mycket du vill berätta om och längtar verkligen efter att få dela med dig! När du skickar iväg ditt nyhetsbrev märker du till din förfäran att många […]