Triggermejl

Vad är ett triggermejl?

Ett triggermejl är ett mejl eller en kedja av flera mejl som utlöses av en händelse. Man skulle kunna säga att du får en automatisk marknadsföringsrobot som arbetar dygnet runt för dig. Du spar tid och ökar försäljningen, skapligt bra va? Här följer några exempel på hur du kan använda triggermejl:

1. Skicka speciellt riktade budskap till dem som har påbörjat ett köp, men som av någon anledning har avbrutit det. Ett exempel kan vara att skicka ut ett specialerbjudande på just den produkt som besökaren avbröt köpet av. Till exempel ”Just nu har vi rabatt på produkten XX om du handlar före (datum)”

2. Skicka automatiskt en serie med brev till den som laddat ner en katalog från er hemsida. Serien skulle kunna se ut så här: 

a. Tack för att du laddat ner vår katalog. Vill du ha mer hjälp kan du alltid kontakta: xx 

b. Här kommer lite skötseltips för våra produkter och vi delar också med oss av vår kunskap kring xx. 

c. Hoppas du tycker att våra produkter verkar bra i katalogen. Nu har vi ett riktigt bra erbjudande till dig. Nämligen produkten xx till priset xx.

3. Bokningsbekräftelse på anmälan till event. Någon dag före eventet skickar man vägbeskrivning och andra bra saker att komma ihåg. Kanske en väderprognos. Samma dag som eventet skickar man en påminnelse.

4. Sänd en enkät automatiskt till dem som kommit till ditt event, där du får en utvärdering och kan se vad som ska korrigeras till nästa gång.

5. Ett automatiskt ”grattis på födelsedagen”.

6. Vilken vecka man är i graviditeten och vad som händer då (och tips på vad man behöver köpa).

7. Ett tack för att man kontaktat er.

Kontakta vår support om du vill ha hjälp och en introduktion av hur du använder triggermejl i vårt verktyg för nyhetsbrev

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Vi på Hjalmar & CO gillar verkligen ert system för nyhetsbrev. Enkelt att använda, rimliga priser och en bra service om man behöver hjälp/support. Att ni dessutom är ett svenskt företag med rötter i Dalarna tycker vi är kul. Vi är en Webbyrå/SEObyrå och vi rekommenderar alltid er till våra kunder som vill komma igång med nyhetsbrev"
Kicki Bental
Hjalmar & CO
Kicki Bental, Hjalmar & CO

Läsvärt från bloggen

Hur gör man en marknadsundersökning

Hur gör man en marknadsundersökning?

Det låter kanske enkelt, med en marknadsundersökning men det första steget är alltid att precisera syftet med marknadsundersökningen. Vad vill jag veta och varför? Vilken metod är bäst att använda på just min målgrupp och frågeställning? Hur hanterar jag sedan information på rätt sätt? Hur utnyttjar jag resultatet maximalt? Det är viktigt att precisera uppgiften […]

Call to action Nyhetsbrev

Call to action: checklista för CTA i nyhetsbrev!

Sätten att uppmuntra, engagera och inspirera via e-kommunikation är otaliga. Bilder, text, rubriker, erbjudande, listor och länkar kan hjälpa dig att få din kampanj variationsrik och spännande. Men att få dina läsare att öppna ditt nyhetsbrev är bara en halv seger. Nästa steg är att inspirera till handling. Call to Action eller CTA är en term inom marknadsföring. […]

ordlista undersökningar och enkäter

Ordlista för enkäter & undersökningar

Vad betyder egentligen korrelation eller reliabilitet? Det och många andra ord får du förklaring till här i vår miniordlista för begrepp inom undersökningar och enkäter. Bakgrundsfråga T.ex. omsättning, kön, inkomst. Bearbetningsfel Fel på registreringen av svaren. Bortfall De personer som inte svarat av olika anledningar. Bortfallsfel Respondenterna har inte svarat på alla frågor Databearbetning Granskning [...]