Öppningsfrekvens och svarfrekvens på nyhetsbrev

Så förbättrar du öppnings- och svarsfrekvensen på dina nyhetsbrev

E-postmarknadsföring kan vara ett otroligt effektivt sätt att kommunicera med din publik och öka intäkterna. Kanalen ger dig data för att lära känna dina kunder, följa upp deras beteenden och lära dig deras intressen. Men dina nyhetsbrev är bara bra om människor läser dem. Om de inte öppnar och läser dina utskick får de inte ditt budskap. Det finns flera knep du kan använda för att förbättra effektiviteten i ditt nyhetsbrev och öka öppnings- och svarsfrekvensen.

  1. Förbättra din ämnesrad

En ämnesrad är din första kontakt med mottagaren och det behöver vara engagerande. Se till att din ämnesrad är representativt för vad som finns i nyhetsbrevet. Det finns inget värre än att öppna ett nyhetsbrev som lovar en rea och istället pushar varor med fullpriser. Se även till att språket är koncist och övertygande nog att sticka ut bland de andra meddelandena i mottagarens inkorg. Kom ihåg att konsumenter får ett stort antal mail från olika företag om dagen och scrollar ofta igenom och raderar tills de hittar något som fångar deras uppmärksamhet. Ämnesraden ska representera ditt företags/organisations röst, oavsett om det är kaxigt, roligt, lekfullt eller auktoritativt.

  1. Skicka relevanta erbjudanden

Skicka inte mail till en kund om biljetter till ett sportevent som de inte gillar och skicka inte ett mail som marknadsför en produkt som de redan har köpt. Se till att innehållet du skickar till varje kund är relevant för just den kunden. Använd den data som du har och se till att erbjudanden och meddelanden som du skickar är vad dina kunder vill ta emot. Annars riskerar du att nyhetsbreven blir raderade, kunden avregistrerar eller ännu värre de markerar dina utskick som spam. Det är inte den respons du vill ha.

  1. Optimera för mobiler

Mobiler kan vara den mest överhypade saken i marknadsföring, men det beror på att konsumenterna spenderar hela dagen på sina telefoner. Om dina nyhetsbrev inte är mobiloptimerade skall detta vara högst upp på listan ”att-göra”. Konsumenter läser majoriteten av sina mail på smartphones, så dina nyhetsbrev ska utformas för att passa dessa enheter. Ämnesrader och preheaders bör vara kortare. Bilder och videoklipp ska passa in i mobiltelefonens format. Att vara mobilvänlig hjälper till att förbättra din öppnings- och svarsfrekvens.

  1. Se till att dina utskick har en tydlig Call-To-Action (CTA)

När en kund tittar på ditt nyhetsbrev borde de omedelbart kunna avgöra er CTA. Introducerar du en ny produktlinje eller har du en 25% rabattförsäljning? Detta borde synas vid första anblick. Dessutom bör det vara väldigt lätt för kunderna att se denna uppmaning och klicka på. Kanske vill du ha en storfärgad knapp längst upp i nyhetsbrevet, eller bilden av produkten är länkad. Hur du än gör det, kom ihåg att ha en tydlig CTA är hjärtat av en hög svarsfrekvens.

  1. Kontrollera länkar och målsidor

Innan du skickar ditt nyhetsbrev, se till att länkarna fungerar och att de går till rätt målsidor. Det här grundläggande elementet är inbyggt för att öka intäkterna. Om du marknadsför ett par svarta skor i ditt utskick och kunden inte kan hitta produkten när de klickar på din länk, då är sannolikheten att det klicket leder till ett köp minimal. Försäkra dig på att dessa mycket grundläggande delar är korrekta och klara. Dina förutsättningar förbättras exponentiellt när dessa delar är i ordning.

  1. Anpassa innehållet

Du vet förmodligen en hel del om dina kunder, så använd den här informationen för att skräddarsy innehållet efter deras önskemål. Om du vet vilka typer av produkter de köpt tidigare, kan du överväga att skicka nyhetsbrev med relaterade produkter som de kan behöva. När du släpper en ny produkt som är populär bland personer som har köpt ett annat objekt skickar du ett mail till den här gruppen. Ju mer du visar dina kunder att du förstår vad de letar efter, ju mer sannolikt att de öppnar och klickar igenom dina nyhetsbrev.

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

Skedvi Bröd
"Hjälpen är alltid nära till hands hos dem, de gånger jag själv kör fast eller har frågor. De kommer med inspiration och matnyttiga tips, och är läsvärda både vad gäller innehåll och tekniska lösningar till våra egna nyhetsbrev."
Maria Adeström-Jonsson
Skedvi Bröd
Maria Adeström-Jonsson, Skedvi Bröd

Läsvärt från bloggen

Hur gör man en marknadsundersökning

Hur gör man en marknadsundersökning?

Det låter kanske enkelt, med en marknadsundersökning men det första steget är alltid att precisera syftet med marknadsundersökningen. Vad vill jag veta och varför? Vilken metod är bäst att använda på just min målgrupp och frågeställning? Hur hanterar jag sedan information på rätt sätt? Hur utnyttjar jag resultatet maximalt? Det är viktigt att precisera uppgiften […]

Call to action Nyhetsbrev

Call to action: checklista för CTA i nyhetsbrev!

Sätten att uppmuntra, engagera och inspirera via e-kommunikation är otaliga. Bilder, text, rubriker, erbjudande, listor och länkar kan hjälpa dig att få din kampanj variationsrik och spännande. Men att få dina läsare att öppna ditt nyhetsbrev är bara en halv seger. Nästa steg är att inspirera till handling. Call to Action eller CTA är en term inom marknadsföring. […]

ordlista undersökningar och enkäter

Ordlista för enkäter & undersökningar

Vad betyder egentligen korrelation eller reliabilitet? Det och många andra ord får du förklaring till här i vår miniordlista för begrepp inom undersökningar och enkäter. Bakgrundsfråga T.ex. omsättning, kön, inkomst. Bearbetningsfel Fel på registreringen av svaren. Bortfall De personer som inte svarat av olika anledningar. Bortfallsfel Respondenterna har inte svarat på alla frågor Databearbetning Granskning [...]