Frekvens nyhetsbrev

Hur ofta bör du skicka ditt nyhetsbrev?

Att e-postmarknadsföring för företag är vettigt är inte svårt att ta till sig. Att däremot veta hur ofta man bör skicka ut digitala nyhetsbrev från företaget är med största sannolikhet en av de första frågorna du ställer dig när det är dags att komma igång.

I praktiken är det så att även om timing är ytterst viktig, finns ingen entydig regel som kan appliceras på alla affärsverksamheter. Den ”rätta” frekvensen beror bland annat på vilken bransch du är verksam inom, företagets storlek och mottagarnas demografi. Vidare är det så att om det fanns en exakt optimal tid för alla och alla skickade just den tiden så blir det så klart inte bra.

Detta innebär emellertid inte att du ska dra dig för att gå till botten och slå fast det rätta svaret i ditt eget fall. Att förbättra klickfrekvensen genom att få till den lämpligaste frekvensen för mailutskick till företag och privatpersoner är en möjlighet du inte ska missa.

Timing påverkar den känslomässiga påverkan av att ta emot ett mail. Om du vill ha rätt respons, behöver du slå till vid rätt tidpunkt.

Vad säger experterna?

Dessvärre kommer expertutlåtanden inte nödvändigtvis göra saker och ting tydligare. Det råkar nämligen vara så att detta är något av en tvistefråga bland marknadsförare. Vad man kan se är en allmän trend som lutar åt en minskad 
e-postfrekvens i alla branscher, med större fokus på kvalitet och segmentering än kvantitet. Vi behöver alltså återgå till att undersöka specifikt din verksamhet, din bransch, och din målgrupp.

Din bransch

Enklaste utgångspunkten för att börja söka efter den optimala frekvensen för att skicka nyhetsbrev är den bransch ditt företag tillhör. 

Denna data hör till de lättaste att få fram. Du har dessutom en enkel spaningsväg här. Registrera dig på konkurrentens e-postlista och notera hur ofta de skickar dem. Du ska inte nödvändigtvis imitera dem, men ta reda på vad de gör.

En central parameter är att e-postfrekvensen varierar utifrån vilken typ av produkt eller tjänst du erbjuder. Om du exempelvis driver en modebutik kan du notera att frekvensen ökar i samband med säsongsövergångar, med både reor och nylanseringar. En nyhetssajt å andra sidan skickar e-post mer regelbundet och kontinuerligt.

Syftet med e-postutskicket

Glöm inte att reflektera över syftet med mailet. Det är ingen mening med att skicka ut allmänna mail utan ett tydligt mål. Detta gäller I synnerhet när du inser betydelsen av ditt allra första mail till en ny prenumerant. Detta mail har den högsta klickfrekvensen, därmed behöver du definiera ett tydligt mål för det.

Titta på dina siffror & kör test

Bäst svar när det gäller den optimala frekvensen för att skicka nyhetsbrev får du genom att analysera din egen data. Ta en titt på antalet nyregistreringar och avregistreringar. Identifiera vad som sker och agera utifrån det. Ett sätt att göra detta är att sätta ihop en slumpmässig kontrollgrupp som du testar förändringar på. Du kan till exempel behålla samma frekvens inom kontrollgruppen medan du låter den skifta för en annan grupp. Jämför resultaten. Det är trial-and-error, men det fungerar.

Andra faktorer att ta hänsyn till

När du reflekterar kring e-postmarknadsföring och mailutskick för företag finns också några andra faktorer som du kan ta hänsyn till.

Det kan vara användbart att låta kunderna själva ställa in frekvensen för nyhetsbreven. Detta kan genomföras vid registering. Kunderna får möjlighet att aktivt delta i processen, och du får bättre utdelning för dina ansträngningar. Om somliga aldrig besvarar eller agerar på dina mail, bör du överväga att skicka färre mail till denna grupp, alternativt dra igång en kampanj för att återvinna deras engagemang.

Fråga alltid dig själv – adderar detta mail värde för mina kunder? Det betyder inte att du måste komma med ett erbjudande. Det kan helt enkelt röra sig om ett mail för att öka engagemanget, baserat på lojalitet eller goodwill. Se bara till att det inte rör sig om spam.

Slutligen bör du absolut fundera på segmentering, och definitivt överväga automatiskt triggade mail utifrån ett visst beteende. Du är förmodligen bekant med denna typ av e-post om du handlat på Amazon eller eBay. Det är ett smart grepp. Där kan du notera att samtidigt som din aktivitet på webbplatsen ökar, gör även antalet mail du får det, såvida du inte avregistrerar dig från utskick.

Förvissa dig om att du har rätt verktyg för e-postmarknadsföring, så du kan ställa in rätt frekvens för mailutskick just din verksamhet. Genom att använda Paloma får du mätetalen alldeles inom räckhåll, och förutsättningarna att kunna agera utifrån dem.

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

Hasse STEC
"Samarbetet med Paloma har varit fantastisk bra för att nå ut till medlemmarna i bilsporten. Vi ger från STEC en stor tumme upp för Paloma."
Hans Söderström
STEC Svenska mästerkspaet i racing
Hans Söderström, STEC Svenska mästerkspaet i racing

Läsvärt från bloggen

Hur gör man en marknadsundersökning

Hur gör man en marknadsundersökning?

Det låter kanske enkelt, med en marknadsundersökning men det första steget är alltid att precisera syftet med marknadsundersökningen. Vad vill jag veta och varför? Vilken metod är bäst att använda på just min målgrupp och frågeställning? Hur hanterar jag sedan information på rätt sätt? Hur utnyttjar jag resultatet maximalt? Det är viktigt att precisera uppgiften […]

Call to action Nyhetsbrev

Call to action: checklista för CTA i nyhetsbrev!

Sätten att uppmuntra, engagera och inspirera via e-kommunikation är otaliga. Bilder, text, rubriker, erbjudande, listor och länkar kan hjälpa dig att få din kampanj variationsrik och spännande. Men att få dina läsare att öppna ditt nyhetsbrev är bara en halv seger. Nästa steg är att inspirera till handling. Call to Action eller CTA är en term inom marknadsföring. […]

ordlista undersökningar och enkäter

Ordlista för enkäter & undersökningar

Vad betyder egentligen korrelation eller reliabilitet? Det och många andra ord får du förklaring till här i vår miniordlista för begrepp inom undersökningar och enkäter. Bakgrundsfråga T.ex. omsättning, kön, inkomst. Bearbetningsfel Fel på registreringen av svaren. Bortfall De personer som inte svarat av olika anledningar. Bortfallsfel Respondenterna har inte svarat på alla frågor Databearbetning Granskning [...]