Skrivskola – skriv bättre texter för webben
Var intressant och tydlig. Du har bara några sekunder på dig. Vips! Är du inte intressant, relevant eller tydlig så har du förlorat din läsare. Du konkurrerar nämligen ständigt med tusentals andra webbplatser, bloggar och nyhetsbrev om din läsares uppmärksamhet. Ta till dig skrivskolans 5 delar och skriv bättre texter för webben.
Förstå förutsättningarna på webben
När vi söker information på nätet läser vi inte på samma sätt som när vi läser en bok eller en tidning. Lässituationerna är totalt olika.
Man brukar säga att datorn, läsplattan och mobilen är framåtlutade medier, läsaren är ivrig och otålig i jakten på information. Boken eller tidningen är bakåtlutade medier, läsaren har valt ut vad han eller hon ska läsa och är fokuserad och koncentrerad.
Undersökningar visar att vi generellt läser på webben som skumläsare. Vi ögnar snabbt igenom texten på jakt efter nyckelord som intresserar oss. Det finns förstås också så kallade metodiska läsare som läser från början till slut. Men de bestämmer sig tidigt för om de ska fortsätta läsa eller inte.
De flesta som surfar runt på nätet söker specifik information. Undersökningar visar att vi läser ungefär en femtedel av det som finns att läsa på en webbplats. Pratiga och täta texter lockar få läsare. Säg det du ska säga på ett kärnfullt sätt, och se till att texten är överskådligt upplagd.
Håll det kort alltså. Men om din läsare blir intresserad av din text vill väl hen gärna läsa mer? Ja inget hindrar egentligen att du lägger ut texten och berättar utförligt om ditt intressanta ämne även när du skriver för webben. Så länge du gör detta på rätt ställe. Mer om detta under Struktur.
Ha koll på målgruppen
Vem skriver du för? Företag vill självklart nå potentiella kunder. Men tänk också på att det är viktigt att behålla dina befintliga kunder.
Potentiella kunder vill läsa om vad du har att erbjuda och vad som skiljer dig från dina konkurrenter. De vill till exempel veta om din produkt eller tjänst är prisvärd, om du kan din sak och om du är seriös, erfaren och trevlig att ha att göra med. Befintliga kunder ska du försöka behålla till varje pris. Det är dyrt och tidsödande att skaffa nya. Ge dem anledning att titta in på din webbplats då och då eller att läsa ditt e-nyhetsbrev.
Tänk också på att sidan kan få besök av kvalificerade personer som är på jakt efter en ny anställning. Om du ger ett oproffsigt och/eller trist intryck kan det få konsekvenser för om du kommer att lyckas rekrytera viktiga medarbetare i framtiden.
Dela med dig av det du kan inom det område som intresserar målgruppen. Berätta om nyheter och erbjudanden.
TIPS I vår stora checklista för att ta fram innehåll kan du lära dig mer
Det är lätt att bli hemmablind. Be gärna någon utomstående titta på din webbplats med kritiska ögon.
Använd utifrånperspektiv & personligt tilltal
Tänk på din läsare. En ovan skribent utgår ofta ifrån sig själv och vill berätta allt. Man tänker inifrån och ut – inifrånperspektiv. Många börjar med att berätta att företaget startades av farfar för hundra år sedan, att man nu har 200 anställda och att företagets vision är att ge kunden det kunden vill ha. Gör det då! Tänk utifrån och in – se till att dina texter har utifrånperspektiv. Vad har läsaren för behov och begär? Vad löser ditt erbjudande och vilken nytta tillför din service?
Tänk på din läsare. Även om ditt företag riktar sig mot andra företag är det en individ som läser. Skriv inte ni. Skriv du. När det är påkallat kan du skriva “du och din verksamhet/ditt företag” eller “du och dina medarbetare” och liknande.
Strukturera texten väl
Ingress
Nästan alla texter behöver en inledande sammanfattning, utom mycket korta texter. Ingressen ger läsaren en chans att förstå vad sidan handlar om. Är den bra skriven lockar den till vidare läsning.
Börja med det viktigaste
En bra webbplats har korta inledande texter för den som snabbt vill hitta det viktigaste. Hjälp din läsare att förstå vad som är viktigast, så gör du det samtidigt lättare att se att webbsidan, bloggartikeln eller nyhetsbrevet är värd uppmärksamheten.
Tänk på en pyramid. Placera den viktigaste informationen i toppen och fyll på med bakgrund och fakta längre ner i texten eller strukturen. Här kan du också lägga broschyrer, guider och beskrivningar i pdf-form.
Exempel på inledning
Före:
Malmö den 30 juni 2011, Projektråd. Representanter för skolledning, byggföretag, byggbranschen och regionförbunden i Skåne träffas för att tala om viktiga framtidsfrågor för regionens byggindustri. Hur vi ska omvandla ny kunskap och forskning på energi- och klimatområdet till kunskap hos eleverna på Bygg- och Anläggningsutbildningen är en viktig fråga.
(Här har skribenten börjat ”från början”. Först i slutet av texten får vi veta det viktiga.)
Efter redigering:
Bygglärarna i Malmö har fått ny energi- och klimatkompetens. Ett nytt projekt har startat som ska energi- och klimatanpassa utbildningarna.
Försök också att börja med det viktigaste när du formulerar en mening. Låt läsaren slippa kämpa i uppförsbacke för att komma fram till det som är intressant.
Rubrikerna är viktiga
Den otåliga skumläsaren på nätet behöver stöd av tydliga rubriker och nyckelord för att orientera sig. Tänk på att rubrikerna ska stå för sig själva. Poetiska och/eller fyndiga rubriker som funkar bra i en papperstidning blir otydliga och luddiga på en webbplats. Om din läsare inte förstår slutar han eller hon att läsa och söker information någon annanstans. Om du måste välja mellan att vara tydlig och att vara rolig – var tydlig! Fundera igenom vilka nyckelord som kan intressera dina läsare. Tänk på att lägga nyckelorden tidigt i rubriken.
Det som står i dina rubriker påverkar också hur din webbplats rankas i sökmotorerna, framför allt på Google, som är överlägset störst i Sverige. Det räcker inte att viktiga nyckelord finns i brödtexten. Resultatet blir bättre om sökordet/sökfrasen finns i rubriken. På Google finns verktyg som kan hjälpa dig att välja och värdera sökord/sökfraser/rubriker.
Informativa mellanrubriker
Mellanrubriker bidrar till att lyfta fram viktig information och lockar till läsning. De underlättar för läsaren att skumläsa texten och att hitta rätt information. Om du inte hittar lämpliga mellanrubriker är det läge att ta ett steg tillbaka och fundera över textens innehåll och struktur.
Viktig information i faktarutor…
Samla gärna viktig information, eller bryt ner långa uppräkningar, i faktarutor. Det gör att läsaren får en snabb överblick. Du avlastar också brödtexten genom att befria den från långa och krångliga uppräkningar.
…eller i punktlistor
• Faktarutor och punktlistor lockar till läsning.
• Ibland är det bra om punktlistan är numrerad.
• Gör inte punktlistan för lång.
Skriv kort
Några tumregler för webbtexter:
• Texten bör vara högst 1 500 tecken inklusive mellanslag.
• Texten ska synas på skärmen utan att läsaren behöver skrolla mer än en gång på en normalstor bildskärm.
Men det finns inga regler utan undantag. Idag surfar folk på paddor och i smarta telefoner. Använd ditt omdöme. Tänk på din läsare och försök att anpassa din text.
Stryk ner
Ovana skribenter skriver gärna för långt, omständligt och detaljerat. Det är jobbigare och svårare att skriva kort än att skriva långt. Det bästa sättet är att försöka rensa texten i flera omgångar. Var stenhård mot dig själv: Vilka stycken, meningar eller ord kan du ta bort? Stryk, stryk, stryk!