6 tips att tänka på innan du börjar använda marketing automation
Sugen på att komma igång med marketing automation? Ute efter att spara tid och generera bättre resultat? Helst nu eller egentligen igår? Fullt förståeligt om du känner dig jäktad och upptagen. Men att investera lite tid och tålamod inför uppstarten gör stor skillnad. Med denna guide vill vi hjälpa dig komma på rätt köl från början. Ställ dig dessa 6 frågor innan du börjar använda marketing automation.
01
Vad är målet med marknadsföringen?
Börja i rätt ände och sätt dina mål med marknadsföringen först. Använd sedan ett marketing automation-system som stöd i att nå målen. Vilken är målgruppen och vilka problem och utmaningar kan ni hjälpa dem med? Är målet fler kunder eller att nå ut till nya segment? Eller är det en fas i säljprocessen ni behöver bli bättre på att hantera? Marknadsföring och kommunikation handlar om relationer och påverkan. Men syftet är inte alltid knutet till ökad försäljning. För verksamheter inom offentlig sektor kan det till exempel handla om att nå ut med viss information, att styra invånare mot att utnyttja en viss tjänst, eller att synas som en attraktiv arbetsgivare. För ideella organisationer kan det till exempel handla om att värva fler medlemmar eller sponsorer. Oavsett vilken typ av verksamhet du representerar gäller det att hålla koll på målgruppen, analysera nuläge och sätta mål.
02
Hur ser processer och marknadsaktiviteter ut idag?
Många av de processer i marknads- och försäljningsarbetet som i dag sker manuellt, kan automatiseras. En översyn ger en bra grund till att bygga väl fungerande, automatiserade processer där onödiga steg försvinner. Det gäller även mindre företag.
- Hur bygger ni relationer till era kunder?
- När klassas en potentiell kund som ett lead som ska bearbetas av säljare?
- Hur fungerar kommunikationen kring bokningar?
- Hur får ni kunderna att känna sig sedda och viktiga?
- Hur går ni tillväga inför lansering av en ny produkt eller tjänst?
- Vilket mervärde erbjuder ni kunder, och hur når ni ut med det?
- Hur hanterar ni evenemang?
- Hur samlar ni in omdömen och recensioner?
03
Hur ser vår potentiella kunds köpprocess ut?
Förståelsen för hur just era kunder agerar och i vilka sammanhang de söker information kan ge er bra förståelse för vilka sälj/marknadsinsatser ni ska göra och vid vilket tillfälle. Och när du funderar på detta, utgå ifrån hur era kunder agerar nu, inte hur de gjorde för 10 år sedan. Det är inte samma sak. Fundera på hur du själv gör. Oftast kanske köpprocessen börjar med ett problem eller en utmaning, du kanske gör några sökningar på Google, hittar en jämförelsesajt, eller besöker några leverantörers sajter. Du kanske tar hjälp av ditt nätverk på sociala medier. Till slut har du en ganska bra bild av vad du vill ha eller behöver. Det innebär att man som leverantör har det svårare att påverka kundens intressebild nu, än för 10 år sedan.
En komplex köpprocess kan kännetecknas av:
- en hög investering för kunden
- en produkt eller tjänst som är kritisk för kundens framgång
- köpet kräver stora efterforskningar
- kunden kan inte ändra sina val när köpet är gjort
- ni agerar på en relativt ny marknad
- det är många personer som är beslutsfattare i köpprocessen.
När köpprocessen är komplex fattar kunden inget beslut efter den första kontakten med leverantören. Idag är det vanligt att kunden gör efterforskningar och val utan att ha kontakt med er som leverantör. Här är det viktigt att engagera sig i kundens process i rätt läge, för att hjälpa dem i processen och bygga en relation. Marketing automation är en stor hjälp i den processen.
Sätt dig in i kundens situation och förstå deras problemställningar och behov. Vilka problem finns och vilken information eftersöks för att lösa problemet, och hur söks denna information? Hitta kanalerna som dina potentiella kunder använder. Att delta i aktiva diskussionsforum på nätet är ytterligare ett bra tips.
För dig som leverantör kan sökmotormarknadsföring med köpta annonser vara ett snabbt sätt att öka trafikvolymen till din webbplats. Lite mer långsiktigt kan innehållsmarknadsföring vara ett bra sätt. Det innebär att skriva relevant textinnehåll som sökmotorernas organiska ranking baseras på.
Landningssidor, anpassade undersidor är en tredje metod för att konvertera besökare på webbplatsen. Det innebär oftast att besökaren fyller i ett formulär med information om sig själv inklusive e-postadress, i utbyte mot speciellt intressant information eller ett erbjudande.
04
Vilka idéer finns för framtiden?
Fundera över de idéer du har för framtidens kundbearbetning och hur ni vill förmedla ert budskap och positionera ert varumärke. Skriv ner idéer och planer.
05
Hur mäter vi idag?
Med trubbiga instrument för att mäta avkastning på investeringen i kampanjer kan du enbart mäta resultat i form av avslutade affärer. I ett marketing automation-system kan du även mäta hur kampanjen har fått dina potentiella kunder att närma sig affär. Något som i längden kan bli lönsamt, även om det inte visar sig i kronor och ören ännu.
06
Vad ska vi börja med?
Även om du ser den enorma potentialen bör marketing automation införas stegvis i vardagen. Börja med ett par tre områden som verksamheten vill prioritera, och arbeta helhjärtat med dessa. Utöka sedan gradvis till andra områden när ni känner att alla är med på banan och processerna fungerar. Inget system i världen kan lösa ett företags alla problem och utmaningar, men rätt använt kan det vara en enorm hjälp! Ha också i åtanke att ett nytt system kräver interna resurser. Reflektera över när ni vill ha er avkastning, och hur mycket tid som kan avsättas. Se också över integrationsmöjligheter till era befintliga lösningar. Utgå från er dagliga verklighet.
TIPS! Se också:
Vad är en kundresa och hur kan jag använda det i min marknadsföring?
Så skapar du fler leads för B2B