Aktiv leadsgenerering
SEO – sökoptimering
Vill du ha trafik från Google behöver du synas där. Vill du ha relevant trafik från Google behöver du synas på relevanta sökningar. Använd framför allt relevanta sökord i ditt kvalitetsinnehåll för att öka din synlighet.
Inlägg på sociala medier
Använd sociala medier för att sprida det kvalitativa innehåll du skapat. På så sätt kan du få större räckvidd och mer trafik, och därmed öka dina möjligheter att generera leads. Gör det gärna interaktivt i form av quiz, undersökningar eller andra interaktiva element för att engagera besökare och samtidigt samla in data.
Trafikdrivande annonser och remarketing via sökmotorer och sociala medier
För att nå ut till din målgrupp bör du också annonsera via plattformar som sociala medier och Google Ads. Utnyttja också remarketing
för att fånga upp dem som tidigare visat intresse för dina produkter eller tjänster.
E-postmarknadsföring
I mejl kan du leda mottagaren till din webbplats genom länkar till intressant content eller aktuella erbjudanden. Bygg och underhåll en e-postlista med potentiella kunder och skicka regelbundet ut nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden.
Utnyttjar du marketing automation kan du använda både den data som samlats vid registrering av e-postadressen som exempelvis postnummer, och data som det automatiserade flödet samlar in, som exempelvis vilken länk en mottagare klickat på. Du kan ställa in ditt flöde så att en mottagare som klickar på en viss länk, registreras i en viss kontaktlista. På så sätt kan du rikta kommunikation och erbjudanden och öka chanserna att få mottagaren dit du vill. Dessutom kan du utnyttja automatiseringen för lead scoring – genom att utnyttja funktioner för att gradera leads baserat på exempelvis mejlöppningar och klick.
Mer om b2b-leads och marketing automation lite längre ned.
Kundundersökningar och utvärderingar
Skicka ut kundundersökningar för att samla in feedback och synpunkter från dina befintliga kunder. Detta ger inte bara värdefull information för att förbättra dina produkter eller tjänster, utan kan även hjälpa dig hitta leads för mer- eller korsförsäljning.
Kundrekommendationer
Be dina befintliga kunder att rekommendera ditt företag till sina kontakter och nätverk. Mun-till-mun-marknadsföring är en kraftfull metod för att skapa förtroende och generera kvalitativa leads.
Webbinarier och onlinekurser
Anordna webbinarier, workshops eller onlinekurser där du kan visa din expertis, bygga förtroende och hitta nya leads.
Analys och optimering
Följ upp data och statistik. För att få ut det mesta av din leadsgenerering är det viktigt att kontinuerligt analysera och optimera dina insatser. Anpassa din strategi baserat på vad som fungerar bäst för din målgrupp och bransch, och hitta analysera resultaten för att hitta de mest effektiva sätten att generera leads för just din verksamhet.
Sist men inte minst: Leadsgenerering är förstås inget självändamål. Se till att du har en strukturerad process för att följa upp och hantera dina leads på ett effektivt sätt.