Syftet med nyhetsbrev

Vad är egentligen ett nyhetsbrev och vad har det för syfte?

Idag är nyhetsbrev ofta en nyckelkomponent i en strategi för kommunikation och marknadsföring av innehåll och varor eller tjänster. Lär dig mer och börja du med!

Vad används ett nyhetsbrev för?

Företag och organisationer använder nyhetsbrev för att informera och utbilda sina läsare. De kommunicerar nyheter och senaste uppdateringar, förklarar avsändarens syn på specifika ämnen och förmedlar viktiga insikter, visar upp några av de anställda eller kunder eller ger mer bakgrund till produkter och tjänster.

Vad är syftet med ett nyhetsbrev?

Nyhetsbrev skickas till specifika målgrupper som har ett intresse för de ämnen som presenteras. Nyhetsbrevet är ett fantastiskt verktyg för att skapa lojalitet, sprida kunskap och nya idéer genom att etablera auktoritet i sfären och skapa varumärkeskännedom på marknaden.

Nyhetsbrev kan vara extremt effektiva för att till exempel:

  • underlätta kontakter med konsumenter 
  • öka varumärkeskännedom 
  • bygga kundlojalitet
  • driva trafik
  • öka försäljningen 
  • sprida kunskap.

För företag och många organisationer är ett nyhetsbrev vanligtvis innehåll som skickas ut veckovis, månadsvis eller kvartalsvis. Artiklarna i nyhetsbrevet lyfter oftast sådant som är relevant för läsaren just nu. 

Nyhetsbrev i intern kommunikation och business-to-business

Exempel på innehåll i nyhetsbrev som skickas internt eller från B2B-företag (Business to Business) är:

  • nyheter och höjdpunkter
  • uppdateringar av planer 
  • intervjuer
  • ny relevant kunskap
  • regeländringar 
  • inbjudan till seminarium etc
  • en titt bakom kulisserna 
  • bakgrundsinformation
  • fördjupning i ämnen.

Nyhetsbrev till kunder – business-to-consumer

B2C-företag (Business to Consumer) bedriver ofta marknadsföring via nyhetsbrev med syfte att sälja en produkt eller tjänst. Dessa nyhetsbrev är vanligtvis kortare och ses ofta som e-postmarknadsföring. 

Nyhetsbrev till kunder innehåller i allmänhet:

  • uppdateringar om nya produkter 
  • kampanjer 
  • rabatter
  • tävlingar
  • specialerbjudanden
  • produktjämförelser
  • inbjudan till kundevent.

Gör det proffsigt

Det är stor konkurrens om uppmärksamheten där ute. Vi vet att det är många som vill höras och synas. Därför är det viktigt att du skriver ett nyhetsbrev som sticker ut från mängden.

Läs mer om hur du blir ett fullblodsproffs på nyhetsbrev på vår blogg. Och tveka inte att höra av dig om du har frågor, vi finns alltid för dig på: kundteam@paloma.se.

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

Emil Coompanion
"Grymt bra support! Kort väntetid och pedagogiska medarbetare med hög kompetens. +++++ i betyg!"
Emil Atak
Coompanion Mälardalen
Emil Atak, Coompanion Mälardalen

Läsvärt från bloggen

Hur gör man en marknadsundersökning

Hur gör man en marknadsundersökning?

Det låter kanske enkelt, med en marknadsundersökning men det första steget är alltid att precisera syftet med marknadsundersökningen. Vad vill jag veta och varför? Vilken metod är bäst att använda på just min målgrupp och frågeställning? Hur hanterar jag sedan information på rätt sätt? Hur utnyttjar jag resultatet maximalt? Det är viktigt att precisera uppgiften […]

Call to action Nyhetsbrev

Call to action: checklista för CTA i nyhetsbrev!

Sätten att uppmuntra, engagera och inspirera via e-kommunikation är otaliga. Bilder, text, rubriker, erbjudande, listor och länkar kan hjälpa dig att få din kampanj variationsrik och spännande. Men att få dina läsare att öppna ditt nyhetsbrev är bara en halv seger. Nästa steg är att inspirera till handling. Call to Action eller CTA är en term inom marknadsföring. […]

ordlista undersökningar och enkäter

Ordlista för enkäter & undersökningar

Vad betyder egentligen korrelation eller reliabilitet? Det och många andra ord får du förklaring till här i vår miniordlista för begrepp inom undersökningar och enkäter. Bakgrundsfråga T.ex. omsättning, kön, inkomst. Bearbetningsfel Fel på registreringen av svaren. Bortfall De personer som inte svarat av olika anledningar. Bortfallsfel Respondenterna har inte svarat på alla frågor Databearbetning Granskning [...]