Det är enklare sagt än gjort: ”Skriv ett nyhetsbrev. Se till att ditt innehåll är relevant och intressant.” Men hur gör du det? Ibland behövs lite inspiration och några konkreta utgångspunkter. Här kommer en lista med idéer för företagets nyhetsbrevinnehåll.
1. Historier från kunder
Ett vittnesmål från en faktisk kund eller användare är oerhört värdefullt, oavsett om dina mottagare är interna eller externa. Lägg till några nya bilder och några citat som gör det enkelt att läsa och förstå. Detta ger också delbart innehåll som hjälper dig att marknadsföra ditt nyhetsbrev online!
2. Bakom kulisserna
Både kunder och kollegor är ofta nyfikna på hur saker görs eller hur er organisation fungerar. Dessutom görs det möjligt för dig sätta ett mänskligt ansikte på någon av dina aktiviteter.
3. I rampljuset
Sätt ansikte på vilka ni är som företag och vad ert varumärke står för genom att göra intervjuer med dina anställda. Visa vad de gör i din organisation och vilka de är som personer.
4. Oväntad eller uppfriskande användning av din produkt eller tjänst
Används din produkt på ett oväntat sätt? Människor älskar överraskande historier, och en intressant bild är extra delbar.
5. Din syn på branschnyheter
Förmodligen har din bransch redan några kända källor som uppdaterar om vad som händer. Men din syn och reaktion på vad som händer är så mycket mer relevant och spännande för din publik.
6. Resultat och tack från VD
Det talar för sig själv; det är alltid hjärtevärmande att få beröm eller ett erkännande.
7. Topp 10 resurser
Gör en lista över värdefulla resurser av något slag som är viktiga och relevanta för din publik. Topp 10-listor är alltid roliga och kan vara till hjälp.
8. Vanliga frågor eller brev till redaktören
Vanliga frågor och särskilt brev till redaktören är tekniker som traditionellt används av tidningar. Brev och frågor kan publiceras tillsammans med svar, det ger intressant läsning som också kan locka till engagemang.
9. Låt experterna berätta
Troligtvis har du några riktiga ämnesexperter – använd dem och låt dem förklara ett svårt ämne eller en ny trend eller innovation.
10. Välkommen till företaget
Välkomna nyanställda och presentera dem för resten av din personal med en kort profil och intervju.
11. Händelserapportering
Om du varit på ett evenemang, var noga med att rapportera om din närvaro där och berätta om trender och nyheter.
12. Inbjudan
Bjuder ni in till utbildning, seminarium eller fest? Använd nyhetsbrevet för att sprida inbjudan och få på det sättet fler deltagare.
13. Humor
Använd humor och personliga berättelser eller kuriosa för att sticka ut från mängden med ditt nyhetsbrev. Alla mår vi bra av att få skratta och ta del av något överraskande.