Nyhetsbrev är ett utmärkt sätt för dig att hålla kontakten med dina kunder. Men denna marknadsföringsstrategi är endast effektiv om du kan få dina kunder att öppna och läsa breven. Det finns några grundläggande misstag som företag gör när de skriver och skickar ut nyhetsbrev. Dessa misstag leder oftast till låg öppningsfrekvens eller obefintlig klickstatistik i brevet. Vi har sammanställt en lista med 7 vanliga misstag som görs men som du kan undvika.
1. Återanvändning av ämnesrad
Ditt nyhetsbrev är ditt sätt att uppdatera dina kunder om vad som händer hos er. Oavsett om det handlar om en ny produkt, en ny viktig uppdatering eller en inbjudan till ett event så är det viktigt att dina mottagare öppnar brevet. Om du använder samma ämnesrad för alla dina nyhetsbrev så kommer dina mottagare att tro att de redan läst mejlet tidigare eller att du upprepar dig. Förmodligen kommer ditt mejl att ligga kvar oöppnat. Det är självklart okej att använda en mer allmän ton på din ämnesrad som: ”Palomas veckouppdatering”, men var då noggrann med att addera ytterligare information om innehållet, såhär: ”Palomas veckouppdatering: Allt du behöver veta om GDPR”. Det tar en del energi och tid att skapa och skicka ett nyhetsbrev, det vore synd om ingen öppnade och läste ditt innehåll.
2. Inkonsekvens
Om du skickar ett nyhetsbrev varje dag i en veckas tid för att sedan inte skicka ett enda nyhetsbrev på över en månad. Då är du inkonsekvent i din frekvens. Risken är att du uppfattas inkonsekvent och detta kommer att spegla sig i din låga öppningsfrekvens. Kunder vill ofta veta vad de ska förvänta sig och när. När någon ber om att få dina nyhetsbrev, skicka då ett välkomstmejl med information om vilket slags innehåll de kan förvänta sig och i vilka intervaller dessa kommer, håll dig sedan till det.
3. Ingen Call to Action
Du har en bra ämnesrad och mottagaren har öppnar mejlet, glöm då inte att ha en bra call-to-action. Oavsett om du ska marknadsföra en produkt eller driva trafik till din webbplats så är en bra call-to-action viktig för att de ska ta ett nästa steg. Bestäm syftet med ditt mejl och koppla sedan ditt mål med din call to action, CTA.
4. Marknadsföringen av nyhetsbrevet saknas
Anledningen till att du använder ett nyhetsbrevverktyg är förmodligen att du vill hålla kontakt med dina kunder. När du ändå lägger ner tid och energi på att skapa nyhetsbrev så skulle det vara väldigt synd om dina kunder gick miste om det. Därför är det viktigt att ge den möjligheten till de som vill ha dina nyhetsbrev, exempelvis genom att ha en prenumerationsruta för nyhetsbrev på din webbplats. Du kan också ge dina kunder möjligheten att prenumerera på dina nyhetsbrev när de blir medlemmar eller köper en produkt. Det skadar inte heller att i personliga möten nämna att du sänder ut nyhetsbrev som kan vara av intresse.
5. Det finns ingen avregistreringslänk
Medan det ska vara enkelt att prenumerera på dina nyhetsbrev så måste det också vara lika enkelt att avprenumerera på dem. Det är ett big no no att inte ha en avregistreringslänk med i ett mejl och det ger dig intrycket av att vara oseriös. Får du sedan tillräckligt många klagomål på detta så kan det gå så illa att du markeras som spam. Se därför alltid till att det finns en avregistreringslänk i slutet av mejlet.
6. Sociala medier föll bort
Dina nyhetsbrevsprenumeranter är dina mest lojala kunder, ge dem verktygen att hålla dialog med dig om de önskar. Inkludera därför alltid dina sociala medier i ditt mejl. Sociala medier är till för att interagera mot ditt nyhetsbrev som ofta är en sorts envägskommunikation. Glöm inte heller dina delaknappar så dina läsare kan dela ditt nyhetsbrev om de vill. På så vis kan du också hitta nya prenumeranter.
7. Inte mobilanpassat
Mer än hälften av e-posten öppnas i en mobiltelefon. Är dina nyhetsbrev optimerade för den här trafiken? Om inte så är det dags att göra om och göra rätt. Förutom att innehållet ska gå att läsa på en mobil enhet behöver du också tänka mer mobilvänlig copy och grafik, kortfattade ämnesrader, en enda bild och enklare design med mycket ”luft” som ser bättre ut på mindre skärmar.