Vad man än tycker om Black Friday så är det ett fenomen som framför allt handlare behöver förhålla sig till. Black Friday, världens största rea- och shoppingdag, är en dag fylld med rabatter och bra erbjudanden från olika butiker och kedjor. Och ett utmärkt tillfälle för dig som skickar nyhetsbrev att uppmärksamma dina kunder. Här är några tips inför denna kommande shoppingdag.
→ Hur du lyckas med din Black Friday-kampanj – med eller utan sänkta priser
Black Friday är ett relativt nytt begrepp i Sverige men har tagit marknaden med storm de senaste åren och det är många butiker som erbjuder rea och rabatter denna dag. Black Friday har funnits i flera årtionden i USA och infaller dagen efter Thanksgiving, det är traditionellt startskottet för årets julhandel. Konceptet är enkelt; kraftigt prissänkta produkter erbjuds under hela fredagen. Numera inleds kampanjandet ofta redan på måndagen innan Black Friday, under namnet Black Week. En del jobbar med förtur och VIP-erbjudanden samt förhandsbeställningar inför Black Friday.
Måndagen efter Black Friday infaller Cyber Monday, starten för julhandeln online. Trots att Cyber Monday finns så hindrar inte det e-handeln att hoppa på tåget med en Black Friday-kampanj. Försäljningen brukar skjuta i höjden och störst effekt syns hos de som haft någon form av erbjudande. Konsumenter bjuds ofta in via nyhetsbrev inför den aktuella dagen med mängder av erbjudanden, rea och rabattkoder.
Black Friday är något att förhålla sig till
De senaste åren har dock en motsatt reaktion blommat upp, där fler och fler ställer sig frågande till fenomenet Black Friday. En dag som bara handlar om rabatter, och uppmuntrar till en konsumtion av saker som vi kanske egentligen inte behöver? Gynnar det handeln eller leder det till sämre marginaler och att försäljningen under övrig tid går ner? Det här har lett till att en del handlare väljer att istället bojkotta Black Friday helt, och istället skänka en del av omsättningen den dagen till välgörande ändamål.
Men, oavsett i vilket av lägren du står, så behöver du förhålla dig till Black Friday. Om du inte vill jobba med sänkta priser bör du fundera på vad du vill kommunicera i stället. Här kommer en hel del bra tips på hur du kan jobba. För att lyckas allra bäst med din Black Friday-kampanj, är det viktigt att börja i tid.
Våra bästa tips för att driva trafik till din butik under Black Friday
- Bjud in kunder med ett snyggt och enkelt nyhetsbrev.
- Lyft gärna fram produkter som du vet att dina kunder skulle uppskatta i nyhetsbrevet samt i dina kampanjer och annonsmaterial.
- Tidsinställ nyhetsbrevet, midnatt är startskottet för dagen och många skickar ut sina nyhetsbrev direkt när klockan slår tolv.
- Satsa på ett bra erbjudande. Många har en rabattkod som gäller för hela butiken. Det innebär oftast mindre administration för dig. Men tänk gärna utanför ramen och välj ett erbjudande som fångar kundens uppmärksamhet. Kunden förväntar sig bra erbjudanden denna dag så det gäller att göra något extra för att sticka ut.
Våra bästa tips för dig som arbetar B2B
- Rabattera dina tjänster.
- Erbjud en gratistimme med konsultation när de köper flera timmar.
- Erbjud en gratis testperiod för de som bokar eller beställer just denna dag.
Lyckad Black Friday-kampanj – med eller utan sänkta priser
Black Friday har blivit en betydelsefull punkt i marknadsplanen för e-handlare. Tiden innan Black Friday (och Black Week) görs det därför punktinsatser och kampanjer för att marknadsföra företag och dess produkter. För att nå ut med sitt budskap i en tid när många företag spenderar en stor del av sin marknadsföringsbudget gäller det att ha en strategi.
Se till att, i tid, sätta upp en kampanjstrategi som kartlägger: vad som ska marknadsföras, vilken målgrupp det ska rikta sig mot, när vardera insats och kanal kan och ska utnyttjas och hur.
Här är några insatser du kan använda för att nå en effektiv Black Friday-kampanj:
- Black Friday och Black Week är ett jättebra tillfälle för dig som e-handlare att utöka e-postlistan. Kommunicera att man som kund genom att prenumerera på nyhetsbrevet kommer kunna ta del av erbjudanden och släpp i förväg. Det ökar FOMO (fear of missing out) hos dina kunder inför Black Friday och utökar samtidigt e-postlistan för framtida marknadsföring.
- Jobba med remarketing-marknadsföring och automationsflöden. När någon har visat intresse för en produkt i sociala medier eller i ett nyhetsbrevsutskick kan du exempelvis skicka ett meddelande eller sms med ett erbjudande. Sannolikheten för en ökad försäljning blir större hos kunden, och deras köpupplevelse blir bättre.
- Mer än hälften av alla som handlar gör så med mobilen. Se därför till att webbplatsen laddar snabbt, är mobilvänlig och lätt att förstå. Webbplatsen ska vara intuitiv – som kund ska man inte behöva ställa frågor för att kunna navigera rätt. Se även till att budskap och erbjudanden är tydliga.
- Se till att på själva Black Friday hålla dig aktiv i dina kanaler och påminn om varför de ska handla hos dig. Skicka sms- och nyhetsbrev med erbjudanden. Besvara eventuella frågor som kan dyka upp.
Nå en framgångsrik kampanj, utan sänkta priser
Rätt budskap, vid rätt tidpunkt, på rätt ställe!
Här är några sätt att nå en framgångsrik Black Friday-kampanj, utan att du nödvändigtvis behöver erbjuda sänkta priser:
- Skicka inte bara ett nyhetsbrev den aktuella dagen. Skicka gärna ett mail i förhand om att “den 25:e smäller det”, och att de ska hålla utkik i alla kanaler.
- Utnyttja dina kanaler rätt. Använd dig av dina sociala medier för att nå ut med din Black Friday-kampanj och påminn om det tidsbegränsade erbjudandet.
- Använd dig av influencers, men inte vilka som helst, utan influencers som ger trovärdighet till ditt varumärke och som kan sprida och bredda din publik. Vikten av att rätt person levererar ditt budskap kan inte understrykas nog.
- Få dina besökare att lämna sin e-postadress på er webb så kan du fortsätta bearbeta dem med automatiserad marknadsföring.
- Få dina kunder att känna sig speciella! Antingen genom att erbjuda dem något exklusivt, någon av dina produkter, eller en bästsäljare av något slag. Eller bara genom att ge dem ett erbjudande som får dem att känna som att de fått något utöver det vanliga.
- Arbeta med automatiska flöden för att ge dina kunder en personaliserad upplevelse.
- Bygg upp en förväntan genom att skicka ut serier av brev och teasers innan.
- Dra nytta av den organiska sökningen i god tid genom sökoptimering (SEO). Se till att du syns och kan dra in trafik till din sajt när någon exempelvis googlar på “Black Friday” och “erbjudanden sneakers” (om du säljer sneakers).
- Se till att alla sidor är optimerade för mobilanvändning. Du vill ge dina kunder den bästa användarupplevelsen på alla sina enheter. Nu är det dessutom “mobile first” som gäller.
- Jobbar du med displayannonser så lägg till tillfälliga annonser med ditt Black Friday-erbjudande. Ett omnitänk är viktigt för att möta dina kunder i de kanaler där de befinner sig.
- Jobbar du med affiliates så lägg även in din tillfälliga annons där.
Sätt upp automatiserade flöden inför Black Friday
Automatiserade flöden gör det möjligt att nå dina kunder i realtid, vilket är avgörande under Black Friday-kaoset. Låt kanalerna samspela för större effekt – kombinera sms och e-post.
Sms-marknadsföring är snabb, effektiv och har en hög öppningsfrekvens medan e-postmarknadsföring ger dig möjlighet att leverera mer detaljerat innehåll och information till dina kunder.
Förberedelse inför Black Friday-flödet
Innan du sätter igång med ditt automatiserade Black Friday-flöde, måste du förbereda dig noggrant.
Allt börjar med målgruppen
Ingen kampanj utan målgrupp. Du måste veta vilka kunder du vill nå, och ha koll på vad som utmärker dem när det gäller intressen och drivkrafter. Så se till att ha en målgruppsanalys i ryggen innan du spikar vilken typ av kampanj du ska köra och vilka budskap du ska formulera.
Planera innehållet noga
Planera innehållet noga. Sms och e-post bör komplettera varandra och skapa ett sammanhängande budskap.
Exempel: När du schemalagt ett e-postutskick med ett erbjudande inför Black Friday kan du ställa in att ett sms automatiskt går ut till de som inte har öppnat mejlet inom låt oss säga 2 dagar. Du fångar på så sätt upp de som inte tagit del av mejlet, och undviker att tjata på de som har det.
Exempel: När en kund klickat på en viss länk i ett mejl kan du låta ett sms skickas automatiskt med ett erbjudande knutet till innehållet på sidan som kunden besökte.
Läs mer i vår guide om sms-marknadsföring och bästa praxis.
Mätning, analys och optimering av Black Friday-kampanjen
Efter Black Friday är det viktigt att mäta resultatet. Vilka meddelanden fungerade bäst? Vilka kunder engagerades mest? Använd insikterna från mätningen för att optimera din nästa Black Friday-kampanj.
Prova marketing automation
Förhindra att dina Black Friday-utskick betraktas som skräppost
I ivern att skapa lockande erbjudanden och förmå målgruppen att nappa på dem kan företag snubbla. Utforma dina Black Friday-utskick klokt, och förhindra att de betraktas som skräppost. Undvik att använda ord och fraser och tecken som vanligtvis kopplas samman med skräppost i ämnesraden och meddelande.
Undvik detta i ämnesraden/meddelandet:
- Klickbete – superlativ och nyckelord som signalerar orimliga fördelar.
- Felstavningar, versaler och utropstecken.
- Specialtecken och emojis i ämnesraden.
Här är fler riktlinjer att följa för att minska risken för att dina e-postmeddelanden klassas som skräppost:
Se till att du har fått samtycke från mottagaren innan du börjar skicka e-postmeddelanden.
Erbjud en enkel avregistreringsprocess. Ge mottagarna möjlighet att avregistrera sig från din e-postlista på ett enkelt sätt.
Följ riktlinjer och lagar. Agera i enlighet med de lagar och riktlinjer som reglerar e-postmarknadsföring, som GDPR och marknadsföringslagen. Håll också koll på specifika riktlinjer för just din bransch.
Använd en pålitlig e-posttjänst för att skicka dina meddelanden.
Uppdatera dina adresslistor regelbundet. Ta bort inaktiva eller oengagerade mottagare från kontakterna.
Skapa relevant och kvalitativt innehåll. Se till att ditt e-postinnehåll är relevant och användbart för mottagarna.
Personalisera dina utskick. Anpassa dina meddelanden till mottagarens intressen och tidigare interaktioner med ditt företag.
Verifiera avsändaren. Konfigurera och använd SPF, DKIM och bounce-domän för att säkerställa att dina e-postmeddelanden inte ser ut som skräppost för e-postleverantörer.
TIPS: Lär dig mer om vad leveransbarhet för nyhetsbrev och e-postmarknadsföring innebär och hur du kan förbättra den.