Nyhetsbrev är ett snabbt, enkelt och kostnadseffektiv kommunikationsmedel för att nå kunder, medlemmar och anställda. Vill du behärska de grundläggande metoderna som gör att ditt nyhetsbrev blir läst? Följ checklistan för effektivare nyhetsbrev.
1. Följ en bestämd utgivningsplan
Det är viktigt för trovärdigheten att nyhetsbreven kommer ut i den takt som har utlovats. Så hur ofta ska ett nyhetsbrev skickas då? Det finns inget enkelt svar på det. Försök få ut dem i den takt som mottagaren finner behagligt. Håll koll på öppningsfrekvens och avanmälningar och prova dig fram till den bästa frekvensen för just din målgrupp.
2. Skriv kort och kärnfullt för genomslagskraft
Läsbeteendet på webben skiljer sig från tryckt text, och konkurrensen i inkorgen kan vara stor. Du har bara ett par sekunder på dig; därför måste du fånga uppmärksamheten omgående.
Gör rubrikerna tydliga; de ska sammanfatta innehållet och samtidigt locka till mer läsning. I brödtexten ska du börja med det viktigaste först.
3. Anpassa budskapet till målgruppen
Budskapet ska vara relevant för just din målgrupp. Det finns en anledning till att de har valt att prenumerera på ditt nyhetsbrev. Var också generös med din kunskap, då får läsaren valuta för den tid hen lägger ner på läsningen. Du är expert inom ditt område – dra nytta av det.
4. Använd en snygg och enkel design
Professionellt utformade brev läses i större utsträckning visar undersökningar. Men professionellt behöver inte vara pråligt. Designen bör vara enkel men snygg. Det är trots allt innehållet som är viktigast för prenumeranten.
5. Använd bilder
Bra bilder förstärker ditt budskap. Rubriker och bilder är det som drar ögat till texten. Använd bra bilder (egna eller med tillstånd) för att locka läsare till artikeln.
6. Skriv en intressant ämnesrad
Slarva inte med ämnesraden, det gäller nyhetsbrev så väl som andra typer av e-postutskick. Det är det första intrycket och det som i många fall avgör om brevet överhuvudtaget öppnas.
7. Gör det lätt för läsaren att avsluta
Låt det alltid finnas en avregistreringslänk i brevet. Mottagaren skall alltid ha möjlighet att avsluta sin prenumeration. Ingen vinner på att du skickar oönskade brev. Var också noga med att prenumerationen verkligen avslutas.
GDPR vid kundkommunikation och marknadsföring
8. Avsändaren ska vara tydlig
Var noga med att avsändar- och kontaktinformation finns lättillgängligt i nyhetsbrevet. Läsaren vill veta vem som står bakom informationen, och ska också ha möjlighet att kontakta avsändaren.
9. Följ upp hur ditt nyhetsbrev används
Får dina läsare det de vill ha? Är de nöjda med det du erbjuder? Genom att mäta och undersöka hur nyhetsbrevet används kan du rikta nyhetsbreven och göra dem ännu mer effektiva.