99 råd och tips
Att skicka ut en enkätundersökning till alla sina mejlkontakter är en enkel sak att genomföra rent praktiskt. Och att ställa frågor som ger de svar man vill ha brukar inte heller vara några problem. Visst kan det kännas härligt att få bekräftat att man har den bästa produkten, att man har genomfört ett fantastiskt event eller att man har den godaste maten bland alla restauranger i staden?
Men att få de svar man verkligen behöver för att utveckla sin verksamhet är en helt annan sak. En sådan frågeställning kräver eftertanke, planering och noggrannhet. Att sedan analysera och använda resultaten på bästa sätt är ytterligare en viktig och känslig uppgift. Fel ställda frågor eller felaktiga slutsatser av dina svar kan för alltid ruinera det förtroende du har byggt upp hos din omvärld medan rätt ställda frågor och korrekta analyser av svaren kan ta din verksamhet vidare till nya nivåer.
Läs därför noga igenom följande tipslista innan du skickar ut en enkät till kunder, gäster, medlemmar, intressenter, allmänheten, eller vilka det nu kan vara.
Knepiga ord och begrepp? Öppna vår miniordlista
Innan du börjar din enkätundersökning
- Bestäm varför du vill göra en enkätundersökning. Att svara på frågan ”varför?” är steg ett. Det vanligaste skälet är att man vill få information som hjälper dig som företag, organisation, förening eller person att utvecklas vidare i framtiden. Om detta är skälet så ska man alltid hålla detta i åtanke genom hela undersökningsprocessen. Påminn dig själv då och då under processen.
- Bestäm vilken typ av undersökning. Beroende på hur du vill utveckla din verksamhet kan du välja mellan en rad olika typer av undersökningar. Bestäm dig för en av dessa och håll dig till den för att undvika ett splittrat och rörigt intryck.
- Gör en kvalitativ undersökning när du vill rikta dig till ett begränsat urval som ger fördjupande och resonerande svar.
- Gör en kvantitativ undersökning när du vill ge förutbestämda svarsalternativ och du inte behöver så nyanserade svar. I gengäld får du en mycket större datamängd där du ser vad en större population tycker och trender inom olika populationer.
- Bestäm formen. En digital undersökning som skickas via e-post brukar ge högst respons. Men i vissa sammanhang kan det fungera bättre med brevenkäter eller fördjupande intervjuer. Mycket beroende på den målgrupp som ska svara.
- Lockas inte av enkelheten. Det har blivit enkelt, billigt och smidigt att skicka ut digitala enkäter. Men låt inte detta ske på bekostnad av kvaliteten. Förstör inte dina chanser genom att göra något förhastat.
- Avgränsa undersökningen. Ett av de vanligaste misstagen är att man vill ha svar på alla frågor på en gång. Tänk på att du ber målgruppen att investera tid till dig. Om du tar för mycket av deras tid så kommer de inte att vilja svara. Begränsa antalet frågor till ett minimum.
- Bedöm genomförbarheten. Tänk noga igenom hur lättarbetad/svårarbetad din metod är. Om du märker att det kräver alltför stora resurser bör du backa några steg.
- Underskatta inte tidsåtgången. En väl genomförd enkätundersökning tar tid på alla stadier: förberedelser, genomförande, resultatsammanställning och analys. Var noga med att du har gott om tid till förfogande för alla moment.
- Uppskatta kostnaderna. En väl genomförd enkätundersökning kan (men behöver inte) innebära kostnader. Gör en uppskattning om vilka kostnaderna kan vara. Det kan gälla grafisk design, skrivhjälp, konsulttjänst för dataanalys, köp av mejladresser, gåva till deltagare, med mera. Låt inte kostnaderna komma som överraskningar.
Identifiera målgruppen för undersökningen
- Bestäm målgruppen. Det blir enklare att utforma frågorna när du vet vilka du ska fråga. Om du vänder dig till potentiella kunder så ska till exempel marknadsundersökningens frågor utformas annorlunda än till befintliga kunder.
- Gör ett slumpmässigt urval när du vill vara fullständigt säker på att kunna dra fullständigt säkra slutsatser på hela den population du vill undersöka
- Luras inte av urvalets storlek. Bara för att man använder ett stort antal individer behöver det inte innebära att undersökningen blir representativ. Ägna tid åt att göra rätt urval.
- Välj urvalsmetod. Ett obundet urval innebär att alla i populationen har samma sannolikhet att bli urvalda. Ett systematiskt urval kan innebära var 50:e person i ett register. Ett statifierat urval kan innebära att man delar in populationen i en viss ålder, eller ett viss kön. Ett klusterurval innebär naturliga grupperingar som till exempel en skolklass eller en arbetsplats.
- Använd icke slumpmässiga urval med eftertanke. Det kan finnas situationer där man kan använda icke slumpmässiga urval av kostnadsskäl eller att man inte har behov av exakta svar. Håll då reda på nedanstående:
- Vid telefonkatalogsurval ska man vara medveten om att det bara är personer med abonnemang som svarar. Dessutom är det bara en viss typ av yrkespersoner som har möjlighet att svara i telefon vid vissa tider på dygnet. Det kan finnas fler variabler.
- Vid ett typiskt urval väljer man själv ut ett antal individer som man tycker är typiska för populationen. Men då lägger du in egna värderingar och det bör man göra med eftertanke.
- Bekvämlighetsurval gör man när man väljer personer som är lätt att få tag på. Det kan vara familjemedlemmar, grannar, arbetskamrater, med mera. Det är en metod som sällan vinner vetenskaplig acceptans. Använd den bara om du vet att svaren inte kan påverkas av din relation till respondenten.
- Ja-sägarurval innebär att man ställer frågan om de vill delta. Det är alltså bara de som accepterar att gå med på undersökningen som svarar. De flesta undersökningar faller under denna kategori och kan därmed betraktas som ”icke slumpmässiga”.
- Glöm inte bortfallet. Var försiktig med att dra slutsatser om förhållanden du inte vet något om. Analys kan bara göras på tillgängliga observationer, inte om det som det saknas data om. Gör vad du kan för att minimera bortfallet.
- Ta reda på målgruppens referensramar. Frågorna kan behöva formuleras olika beroende på om marknadsundersökningen riktar sig mot enbart kvinnor eller enbart män. Likaså om den till exempel riktar sig mot enbart båtintresserade människor, fritidsintresserade människor, eller människor i allmänhet.
Gör ett test av undersökningen
- Utse en testgrupp. En testgrupp kan behövas för att upptäcka om undersökningen innehåller några dolda problem vid genomförandet (vilket det nästan alltid gör). Testgruppen ska vara representativt vald i relation till hela slutgiltiga gruppen.
- Gör ett pilottest. Pilottestet utförs på gruppen enligt föregående punkt.
- Utvärdera pilottestet och justera. Om utvärderingen visade sig innehålla problem så måste frågorna, formuläret eller någon teknisk detalj i undersökningsverktyget justeras. När det är gjort upprepar man pilottestet.
- Behandla pilottestet med respekt. Innehåller pilottestet konstigheter så måste dessa rättas till. Konstigheterna kommer bli ännu mer påtagliga i den stora undersökningen.
- Upprepa pilottestet tills det är vattentätt. Det sista pilottestet ska fungera helt felfritt innan det är dags att sjösätta den stora enkäten. Detta gäller framförallt om du är nybörjare vad gäller enkätundersökningar. Fel kan uppstå på de mest konstiga ställen.