Förbättra er kommunikation med hjälp av den röda tråden!

Den röda tråden är ett uttryck för konsekvens. Den knyter ihop ditt varumärke, så att det blir lätt att känna igen för mottagaren. Har ni en röd tråd i er kommunikation? Är det en utmaning att få till den?

Den röda tråden under antiken

Den röda tråden är ett begrepp som från början kommer från retoriken. Den är ett uttryck för konsekvens i en berättelse eller argumentation. Retoriken, eller konsten att övertyga, har sina rötter i antika Grekland. På den tiden handlade kommunikation i mångt och mycket om att i offentliga sammanhang, ofta på stadens torg, övertyga sin publik om sitt budskap. Det var få män förunnat att få göra sina röster hörda. Här var det viktigt att i sitt tal hitta argument som hela tiden gick i linje med talets syfte. Det var med andra ord väldigt viktigt att inte tappa spåret när man talade. Tappade man bort sin röda tråd var det också enkelt att tappa bort sin publik.

Den röda tråden idag

Idag är offentlig kommunikation betydligt mer komplex. Vi står inte längre på stadens torg och proklamerar våra budskap. Vi rör oss i ett stort antal kanaler i sociala medier. Vi marknadsför förmodligen varumärket i både tryckta och digitala annonser och skickar ut nyhetsbrev till våra kunder. Vi kanske till och med gör reklam i både TV och radio. Det innebär att vi kommunicerar i många olika former. På våra webbar kan vi måla ut våra budskap, medan vi i sociala medier och annonser måste hålla oss kortfattade och träffande för att engagera.

Trots våra annorlunda förutsättningar liknar de faktorer vi har att förhålla oss till dem som rådde i antiken. Den röda tråden är fortfarande central, både när det kommer till reklam och till övrig kommunikation. Idag säkerställer den röda tråden igenkänning och håller ihop varumärket. Den gör det lättare för våra mottagare att skapa en sammanhållen bild och gör företaget trovärdigt.

Hur ska man tänka?

För att konkretisera kan man i ett initialt skede prata om den röda tråden visuellt och den röda tråden textmässigt. Oavsett företagets storlek är det relevant att tänka efter noga på båda dessa punkter. Har ni en tonalitet som styr er verbala och skriftliga kommunikation? Har ni ett maner som kommer igen i er bildproduktion?

Kort sagt: Om man plockar bort er logotyp ur sammanhanget, finns det fortfarande möjlighet för mottagaren att se att det är ni som är avsändare? Finns det en röd tråd i ert uttryck?

Fundera över er tonalitet!

Tonalitet är grunden i ett företags kommunikationsstrategi. Den bestämmer hur företagets röst ska låta. Er tonalitet hjälper er att positionera varumärket i alla de olika kanaler som ni finns. Oavsett vilka förutsättningar ni har är det viktigt att hela tiden kommunicera konsekvent. Att inte tappa bort den röda tråden. Så, hur låter ni egentligen?

  • Är ni det glada företaget, som lättsamt och underhållande framför era budskap? Eller kanske begränsar er bransch er till att vara sakliga och myndiga? Se till att er tonalitet lirar med er identitet!
  • Fundera över era möjligheter. Ska ni vara personliga, formella, trygga, trendiga eller underfundiga?
  • Samla ett gäng adjektiv som beskriver varumärket och hur ni vill att varumärket ska uppfattas. Ha sedan dessa i åtanke när ni börjar ert textarbete.
  • Jobbar ni med slogans? Det kan vara ett effektivt sätt att knyta ihop i text och skapa igenkänning kring varumärket. Men se till att formulera dem smart.

Bli konsekvent i ert bildspråk!

Hand i hand med er tonalitet kommer bildspråket, för bilder är lika viktiga i kommunikationen som de ord ni väljer. En bild kan fånga in målgruppen snabbt. En bild som överraskar eller väcker intresse gör det dessutom troligare att mottagaren verkligen läser texten som hör till. Människor är visuella varelser – lägg därför lika mycket tid på att fundera över hur ni ser ut som hur ni låter.

  • Om ni är det glada företaget, se till att det syns! Arbetar ni med färgklickar och glada människor, eller är ni snarare strama linjer och svartvitt?
  • Skaffa en bildbank som gör det lättare att hitta rätt bild för rätt tillfälle. Den säkerställer också att ni får den konsekvens som är så viktig för igenkänningen.
  • Tänk efter vem som ska titta på bilden. Vem ska den locka och vilken känsla ska den personen få?
  • Glöm inte att bilden ska samspela med texten – tappa inte bort er röda tråd!

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Vi är väldigt nöjda med Paloma överlag. Egentligen är det väldigt sällan som det är något som strular med verktyget, så jag har ingenting på minus sidan att förmedla. Om det är något som strular, så har Paloma en snabb och effektiv support. De är också lyhörda för förändring av deras verktyg och jag tycker vi nästan har utvecklat vissa delar tillsammans, för bästa möjliga resultat."
Malin Croner
Dalarna Business
Malin Croner, Dalarna Business

Läsvärt från bloggen

Kundlojalitet

Stärkt kundlojalitet med e-post, sms och marketing automation: 10 effektiva tips

Kundlojalitet är en avgörande faktor för varje framgångsrik affärsverksamhet. Att behålla befintliga kunder är ofta mer kostnadseffektivt än att ständigt leta efter nya. I dag har företag en mängd verktyg och kanaler till sitt förfogande för att bygga och stärka kundlojalitet. Kundlojalitet går långt bortom en enkel transaktion; det är en relation som bygger på […]

Hur gör man en marknadsundersökning

Hur gör man en marknadsundersökning?

Det låter kanske enkelt, med en marknadsundersökning men det första steget är alltid att precisera syftet med marknadsundersökningen. Vad vill jag veta och varför? Vilken metod är bäst att använda på just min målgrupp och frågeställning? Hur hanterar jag sedan information på rätt sätt? Hur utnyttjar jag resultatet maximalt? Det är viktigt att precisera uppgiften […]

Call to action Nyhetsbrev

Call to action: checklista för CTA i nyhetsbrev!

Sätten att uppmuntra, engagera och inspirera via e-kommunikation är otaliga. Bilder, text, rubriker, erbjudande, listor och länkar kan hjälpa dig att få din kampanj variationsrik och spännande. Men att få dina läsare att öppna ditt nyhetsbrev är bara en halv seger. Nästa steg är att inspirera till handling. Call to Action eller CTA är en term inom marknadsföring. […]