Hur gör man en kundundersökning

Hur gör man en kundundersökning?

Lyssna på dina kunder. Ta reda på vad det är som gör dem nöjda – eller missbelåtna. Dina kunder kan ge dig en unik inblick i hur ditt företag uppfattas. Målet är att utveckla och förbättra ditt erbjudande. Här kommer några handfasta tips på hur du gör en bra kundundersökning.

Din kund förtjänar att bli lyssnad på. Den behöver någon som ser den, som kan ta den på allvar och som kan uppmärksamma dennes behov. När du vet vad din kund behöver för att må bra så kan ni sedan leva i harmoni med varandra livet ut.

Är kunden nöjd eller – eller missbelåten? Om du inte redan vet det så är det dags att ta reda på det! Att veta vad kunderna tycker kan ge dig en unik inblick i hur ditt företag uppfattas. Målet är att utveckla och förbättra ditt erbjudande, din produkt eller din tjänst.

En väl genomförd kundundersökning kan ge dig en klar uppfattning om hur nöjda dina kunder är med de produkter och tjänster som du erbjuder. Dessutom får du reda på hur du kan förbättra dig inför kommande leveranser. Ett mer långsiktigt arbete med detta kan också ge dig ett fantastiskt statistikunderlag där du kan jämföra resultaten över lång tid.

En kundundersökning kräver mycket tanke och planering

Det saknas inte effektiva verktyg för att snickra ihop en bra kundundersökning. Men ett tjusigt verktyg räcker inte långt om du inte själv har en egen tanke och ett mål med din kundundersökning. Vad är det du egentligen vill veta om din kund? Hur ska du ställa frågorna så att du får svar som ge dig de riktlinjer du behöver för att du och din personal ska kunna fatta de bästa besluten för företagets utveckling?

Skaffa dig också kunskap om hur frågorna ska utformas så att dina kunder förstår dem och vill vara med i din undersökning. Glöm inte att förklara varför du gör undersökningen och att tacka dem som deltar.

Formulera frågorna omsorgsfullt

Den i särklass bästa fråga man kan ställa sin kund är: Kommer du att handla av mig igen? Även om du då får ett tydligt svar så kanske det inte blir så nyanserat. Risken är att du bara får ett ”ja” eller ”nej”. Du skulle då gå miste om en mängd värdefull information. Ställ frågorna utifrån kundernas perspektiv. En välformulerad och genomtänkt kundundersökning som ger dig valuta för pengarna behöver i många fall konstrueras och formuleras av experter på området. Läs gärna på ordentligt i förväg. Några tips:

  • Klargör syftet med kundundersökningen.
  • Ta reda på vad du behöver veta – inte vad du tycker vore trevligt att höra
  • Formulera frågorna enkelt och kortfattat.
  • Var noga med i vilken ordning du ställer frågorna.
  • Analysera vad du vill du veta.
  • Begränsa antalet frågor och möjliga svar.
  • Om du har gjort liknande undersökningar så jämför resultaten.

Få bättre svarsfrekvens

Det är viktigt att du får tillräckligt många svar för att undersökningen ska ha ett värde. Är du inte nöjd med svarsfrekvensen – skicka ut en påminnelse till dem som inte har svarat. Ofta brukar man då få in ytterligare cirka 30 procent av svaren.

Lycka till!

Kontakta mig!

Jag vill veta mer om er plattform för nyhetsbrev och marketing automation.
Namn måste anges
Lämna följande fält tomt
En giltig e-postadress måste anges
Telefonnummer måste anges med minst 5 siffor och inga bokstäver
Meddelande måste anges med minst 10 tecken
  • {{ errorLine }}
{{ slotProps.errorMessage }}

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Det är mycket lätt att förstå sig på. Speciellt funktionen med drag & drop som är väldigt intuitiv. Dessutom är bildhanteringen smidig, eftersom man slipper klippa och beskära innan man hanterar det i editorn. Vi har inte haft många supportärenden med verktyget, men när det har hänt så har vi fått bra service och uppbackning av Palomas personal, avslutar Maria Sehlström."
Maria Sehlström
The Absolut Company
Maria Sehlström, The Absolut Company

Läsvärt från bloggen

Hur gör man en marknadsundersökning

Hur gör man en marknadsundersökning?

Det låter kanske enkelt, med en marknadsundersökning men det första steget är alltid att precisera syftet med marknadsundersökningen. Vad vill jag veta och varför? Vilken metod är bäst att använda på just min målgrupp och frågeställning? Hur hanterar jag sedan information på rätt sätt? Hur utnyttjar jag resultatet maximalt? Det är viktigt att precisera uppgiften […]

Call to action Nyhetsbrev

Call to action: checklista för CTA i nyhetsbrev!

Sätten att uppmuntra, engagera och inspirera via e-kommunikation är otaliga. Bilder, text, rubriker, erbjudande, listor och länkar kan hjälpa dig att få din kampanj variationsrik och spännande. Men att få dina läsare att öppna ditt nyhetsbrev är bara en halv seger. Nästa steg är att inspirera till handling. Call to Action eller CTA är en term inom marknadsföring. […]

ordlista undersökningar och enkäter

Ordlista för enkäter & undersökningar

Vad betyder egentligen korrelation eller reliabilitet? Det och många andra ord får du förklaring till här i vår miniordlista för begrepp inom undersökningar och enkäter. Bakgrundsfråga T.ex. omsättning, kön, inkomst. Bearbetningsfel Fel på registreringen av svaren. Bortfall De personer som inte svarat av olika anledningar. Bortfallsfel Respondenterna har inte svarat på alla frågor Databearbetning Granskning [...]