Hur man använder nyhetsbrev för att bygga en bra kundupplevelse
När en kund ger dig sin e-postadress är det en inbjudan att skapa kontakt med dem på ett personligt sätt. För att dra nytta av det måste marknadsförare vara respektfulla och omtänksamma med sin marknadsföring. Om det görs rätt kan nyhetsbrev ge dig möjligheten att leverera en bra kundupplevelse. Men om det görs fel så kan kunden få en dålig upplevelse kopplat till ditt företag. Nedan följer några idéer om hur man använder nyhetsbrev för att skapa bra kundupplevelser.
- Tänk utifrån kundens synvinkel.
När du utvecklar kampanjer med nyhetsbrev, ta en titt på din egen inkorg och tänk på vad du gillar och inte gillar när det gäller e-post. Tänk på hur ämnesraderna och preheaders ser ut bland alla andra nyhetsbrev i din inkorg. Öppna sedan nyhetsbrevet och titta på call-to-action, illustrationen och meddelandet. Vad fungerar och vad fungerar inte? Eftersom konsumenter får hundratals e-postmeddelanden per dag från olika företag är det viktigt att tänka utifrån kundens synvinkel och bygga nyhetsbrev efter deras tycke.
- Skicka riktat innehåll.
Om en kund är inloggad på din hemsida kan du följa upp deras beteende och skicka ett uppföljnings mail som svar på deras beteende. Du kan till exempel skicka ett mail om en övergiven kundvagn om de inte slutförde ett köp. När du gör en försäljning kan du identifiera de typer av produkter som din kund tycker om att köpa och använda den datan för att lägga fram förslag om ytterligare varor som de kanske skulle uppskatta. Var noga med att anpassa dina data så att du inte skickar en kund ett mail om en produkt som de just köpt. Men skicka gärna ett uppföljningsmail med rekommendationer.
- Försök inte alltid sälja något.
Bara för att du har en kunds e-postadress betyder det inte att du ska försöka sälja dem en produkt varje dag. Tänk istället på din långsiktiga strategi och använd e-post som en chans att bygga upp ett förhållande. Detta kan komma i form av ett personligt mail. Ett sport e-handelsföretag kanske frågar hur det nya tennisracket kunden nyligen köpte fungerar och skickar med information om de bästa sätten att förbättra sin swing samt platser att spela tennis i dennes område. Ge innehåll som är engagerande och användbart utan att försöka trycka på en försäljning i varje utskick.
- Skapa ett användbart innehåll.
Content is king och bra innehåll är det bästa sättet att få folk att uppmärksamma ditt företag. Tänk på rätt innehåll som stöder din varumärkespositionering och använd nyhetsbrevsutskick för att leverera det här meddelandet. Till exempel, om du säljer kosmetika eller verktyg, kan en video som visar hur du använder produkterna vara till stor nytta för dina kunder. Om du är en utgivare kommer det att vara tilltalande att få uppdateringar om senaste nyheterna eller exklusiva intervjuer. Varje företag har olika typer av innehåll, men tänk på hur det fungerar bäst för ditt företag.
- Erbjud exklusiva erbjudanden.
Många älskar en bra deal och det är värt att belöna dina prenumeranter med dessa fördelar. Kanske erbjuder du dina prenumeranter en viss procent i rabatt eller kanske ger du dem chansen att köpa något nytt före alla andra. Om en person har visat tillräckligt intresse för ditt varumärke för att dela sin e-postadress, förtjänar de att få exklusiva erbjudanden.
- Överraska dina trogna kunder.
Folk älskar överraskningar och uppskattar ett företag som är givmilda. Om du är en klädhandlare, kanske du kan erbjuda en gratis t-shirt till dina bästa kunder på deras födelsedag. Om du är en resemarknadsförare kan du kanske erbjuda dina bästa kunder en två-för-en-erbjudande var sjätte månad. Dessa erbjudanden behöver inte gå ut till hela din lista. Genom att överraska dina bästa kunder visar du dem hur mycket du uppskattar dem och det kommer att förbättra deras kundupplevelse. Tänk på hur ditt företag kan överraska kunder och använd nyhetsbrev för att visa dessa gåvor.