I samband med uppdateringen iOS 15 som kom 20 september 2021 blev funktionen Integritetsskydd tillgänglig i Apple Mail. Det förhindrar flera typer av spårning och mätning från avsändarens sida. För dig som skickar nyhetsbrev eller annan e-postmarknadsföring innebär det bland annat att du inte kan se om mottagaren öppnat ditt mejl. Öppningsfrekvens kommer minska i betydelse vilket är en anledning att lägga större fokus på klick och konverteringar som nyckeltal.
Integritetsskyddet döljer mottagarens IP-adress
I och med att integritetsskyddet döljer mottagarens IP-adress kan avsändare inte koppla den till andra aktiviteter på webben eller se var mottagaren befinner sig.
Mejl som skickas till en mottagare med integritetsskydd går först till en proxyserver som förladdar innehållet inklusive eventuella spårningspixlar. Därför kan avsändaren inte se när eller om om mottagaren öppnat mejlet.
Aktiverat integritetsskydd påverkar Apple Mail oavsett enhet
Integritetsskyddet är inte aktiverat i standardinställningarna, utan mottagaren uppmanas välja.
När det är aktiverat synkroniseras inställningen till de enheter som är kopplade till det aktuella Apple-ID:t. Det har ingen betydelse vilken e-posttjänst som mottagaren använder i Apples mejlapp.
En stor andel e-postanvändare kommer aktivera skyddet
Närmare hälften av all e-post öppnas på Apple-enhet enligt en undersökning i augusti 2021.
En bit in in på 2022 bör merparten av Apple-användare ha uppdaterat till iOS 15. Och av dessa kommer troligtvis de flesta välja att aktivera Integritetsskydds–funktionen. För det talar bland annat det faktum att majoriteten användare globalt sett valde att säga nej till appspårning när den funktionen blev tillgänglig i och med uppdateringen till iOS 14.5.
Öppningsfrekvensen minskar i betydelse
När dina mottagare som använder Apple Mail uppdaterar till iOS 15 och aktiverar integritetsskyddet kommer öppningsfrekvensen för dina nyhetsbrev och andra e-postutskick minska. Och därmed minskar också dess betydelse som nyckeltal.
Antal klick & konverteringsgrad mer betydelsefullt sedan tidigare
Antal klick och konverteringsgrad är redan sedan tidigare viktigare mätvärden. För dig som följer upp statistik från e-postutskick kan denna förändring alltså ses som ännu en anledning att fokusera mer på klick och konvertering.
E-postmarknadsföring är en fortsatt kostnadseffektiv kanal med imponerande räckvidd och ROI, se E-postmarknadsföring regerar när det gäller ROI.
Se också:
Så mäter du effekterna av ditt nyhetsbrev
Växla upp kommunikationen med nyhetsbrev & e-postutskick