Integritetsskydd Apple mail

Nya integritetsskyddet för Apple Mail innebär mer fokus på andra mätvärden än öppningsfrekvens

I samband med uppdateringen iOS 15 som kom 20 september 2021 blev funktionen Integritetsskydd tillgänglig i Apple Mail. Det förhindrar flera typer av spårning och mätning från avsändarens sida. För dig som skickar nyhetsbrev eller annan e-postmarknadsföring innebär det bland annat att du inte kan se om mottagaren öppnat ditt mejl. Öppningsfrekvens kommer minska i betydelse vilket är en anledning att lägga större fokus på klick och konverteringar som nyckeltal. 

Integritetsskyddet döljer mottagarens IP-adress

I och med att integritetsskyddet döljer mottagarens IP-adress kan avsändare inte koppla den till andra aktiviteter på webben eller se var mottagaren befinner sig. 

Mejl som skickas till en mottagare med integritetsskydd går först till en proxyserver som förladdar innehållet inklusive eventuella spårningspixlar. Därför kan avsändaren inte se när eller om om mottagaren öppnat mejlet.

Aktiverat integritetsskydd påverkar Apple Mail oavsett enhet

Integritetsskyddet är inte aktiverat i standardinställningarna, utan mottagaren uppmanas välja. 

När det är aktiverat synkroniseras inställningen till de enheter som är kopplade till det aktuella Apple-ID:t. Det har ingen betydelse vilken e-posttjänst som mottagaren använder i Apples mejlapp.

En stor andel e-postanvändare kommer aktivera skyddet

Närmare hälften av all e-post öppnas på Apple-enhet enligt en undersökning i augusti 2021.

En bit in in på 2022 bör merparten av Apple-användare ha uppdaterat till iOS 15. Och av dessa kommer troligtvis de flesta välja att aktivera Integritetsskydds–funktionen. För det talar bland annat det faktum att majoriteten användare globalt sett valde att säga nej till appspårning när den funktionen blev tillgänglig i och med uppdateringen till iOS 14.5.

Öppningsfrekvensen minskar i betydelse

När dina mottagare som använder Apple Mail uppdaterar till iOS 15 och aktiverar integritetsskyddet kommer öppningsfrekvensen för dina nyhetsbrev och andra e-postutskick minska. Och därmed minskar också dess betydelse som nyckeltal. 

Antal klick & konverteringsgrad mer betydelsefullt sedan tidigare

Antal klick och konverteringsgrad är redan sedan tidigare viktigare mätvärden. För dig som följer upp statistik från e-postutskick kan denna förändring alltså ses som ännu en anledning att fokusera mer på klick och konvertering.

E-postmarknadsföring är en fortsatt kostnadseffektiv kanal med imponerande räckvidd och ROI, se E-postmarknadsföring regerar när det gäller ROI.

Se också:
Så mäter du effekterna av ditt nyhetsbrev
Växla upp kommunikationen med nyhetsbrev & e-postutskick

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

Hasse STEC
"Samarbetet med Paloma har varit fantastisk bra för att nå ut till medlemmarna i bilsporten. Vi ger från STEC en stor tumme upp för Paloma."
Hans Söderström
STEC Svenska mästerkspaet i racing
Hans Söderström, STEC Svenska mästerkspaet i racing

Läsvärt från bloggen

Kundlojalitet

Stärkt kundlojalitet med e-post, sms och marketing automation: 10 effektiva tips

Kundlojalitet är en avgörande faktor för varje framgångsrik affärsverksamhet. Att behålla befintliga kunder är ofta mer kostnadseffektivt än att ständigt leta efter nya. I dag har företag en mängd verktyg och kanaler till sitt förfogande för att bygga och stärka kundlojalitet. Kundlojalitet går långt bortom en enkel transaktion; det är en relation som bygger på […]

Hur gör man en marknadsundersökning

Hur gör man en marknadsundersökning?

Det låter kanske enkelt, med en marknadsundersökning men det första steget är alltid att precisera syftet med marknadsundersökningen. Vad vill jag veta och varför? Vilken metod är bäst att använda på just min målgrupp och frågeställning? Hur hanterar jag sedan information på rätt sätt? Hur utnyttjar jag resultatet maximalt? Det är viktigt att precisera uppgiften […]

Call to action Nyhetsbrev

Call to action: checklista för CTA i nyhetsbrev!

Sätten att uppmuntra, engagera och inspirera via e-kommunikation är otaliga. Bilder, text, rubriker, erbjudande, listor och länkar kan hjälpa dig att få din kampanj variationsrik och spännande. Men att få dina läsare att öppna ditt nyhetsbrev är bara en halv seger. Nästa steg är att inspirera till handling. Call to Action eller CTA är en term inom marknadsföring. […]