Öppningsgrad nyhetsbrev

Låg öppningsgrad på dina nyhetsbrev? Fördubbla konverteringen med denna fem-stegs-guide

Ser statistiken dyster ut med låg öppningsgrad på dina nyhetsbrev? Ryck inte på axlarna och tro att det inte är så mycket att göra åt saken. Med vår guide lär du dig att använda nyhetsbrevets fulla potential och kan fördubbla konverteringen.

Steg 1 – Definiera värdet och uppfyll det

Vilket värde ska nyhetsbrevet ge läsarna? Ett exempel kan vara att du löser ett problem. Ett annat kan vara ren underhållning. Ett tredje, att du visar på möjligheten för kunderna att spara pengar genom olika erbjudanden och rabatter. Ett sista klassiskt exempel är att du bjuder dina prenumeranter på intressant kunskap inom det ämne som är kopplat till din vara eller tjänst.

Steg 2 – Tänk löpsedel

Du har dina prenumeranter. De blir fler och fler. Allt bra så långt. Men hur får du dina kunder att öppna ditt nyhetsbrev regelbundet?

Svaret är: Tänk löpsedel och jämför nyhetsbrevet med förstasidan på en dagstidning eller ett magasin. Fyll varje brev med intressanta, dagsfärska, iögonfallande och för dina kunder relevanta och läsvärda rubriker och artiklar.

Steg 3 – Få läsaren att göra det du vill

Sätt upp ett tydligt önskat mål på vad du vill att dina kunder och prospekt ska göra när de har läst ditt nyhetsbrev.

När du har en färdig plan och ett specifikt önskat mål blir det både enklare och lättare för dig att ta fram ett nyhetsbrev som motsvarar det! Se till att det du kommunicerar i brevet ger läsaren inspiration, fakta och lust till att göra det du önskar.

Svara exempelvis på frågor vad det ger kunden att köpa en produkt eller anta ett erbjudande. Vad vinner kunden på att göra det? Utgå hela tiden från kundens perspektiv. Tryck på kundnyttan och tänk kundfokus. Kommunicera med en proffsig, öppen och relationsbyggande ton, och skapa ett förtroende mellan dig och dina kunder. 

Steg 4 – Gör mottagaren nyfiken

Välj en ämnesrad som väcker lust att öppna mejlet.

Jämför med hur du själv sonderar terrängen i din inkorg. En tilltalande ämnesrad gör dig nyfiken och får dig att vilja läsa mer, medan ett mejl med en intetsägande rubrik snabbt hamnar i papperskorgen.Tänk noga igenom vad du vill lyfta i ditt nyhetsbrev och uttryck det redan i ämnesraden.

Skippa ämnesrader såsom ”aktuellt just nu”, ”veckans klipp” eller ”dagens rabatter”. De är opersonliga och säger egentligen ingenting. Var specifik och tydlig. Vad är det som är mest aktuellt just nu? Vilken typ av erbjudanden handlar det om? Vilken vara eller tjänst är det rabatt på? Vilket problem presenteras det en lösning på? Låt ämnesraden besvara en av de frågorna, och kom ihåg den gyllene regeln – skriv alltid det viktigaste först!

Se också: Skapa den perfekta ämnesraden till ditt nyhetsbrev 

Utnyttja förhandsvisning.

Det är inte bara en intresseväckande ämnesrad som får läsaren att öppna nyhetsbrevet. En minst lika viktig parameter är vad din prenumerant ser i förhandsvisningsfältet.

Återigen, det viktigaste först! Det vill säga, placera din call-to-action (uppmaningen) så att den syns klart och tydligt i fönstret för förhandsvisning. Undvik stora bilder i början av ditt nyhetsbrev och komplettera de mindre med relevanta texter.

Steg 5 Sist men inte minst – se till att ha tajming!

Tajmingen spelar en stor roll för öppningsgraden, det går inte att komma ifrån. Var strategisk i planeringen av tidpunkten för dina utskick.  

Nästa nivå

Dra lärdom av dina mottagare för att kunna skicka mer relevant innehåll i framtiden med A/B-tester av nyhetsbrevsutskick.

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

Skedvi Bröd
"Hjälpen är alltid nära till hands hos dem, de gånger jag själv kör fast eller har frågor. De kommer med inspiration och matnyttiga tips, och är läsvärda både vad gäller innehåll och tekniska lösningar till våra egna nyhetsbrev."
Maria Adeström-Jonsson
Skedvi Bröd
Maria Adeström-Jonsson, Skedvi Bröd

Läsvärt från bloggen

ordlista undersökningar och enkäter

Ordlista för enkäter & undersökningar

Vad betyder egentligen korrelation eller reliabilitet? Det och många andra ord får du förklaring till här i vår miniordlista för begrepp inom undersökningar och enkäter. Bakgrundsfråga T.ex. omsättning, kön, inkomst. Bearbetningsfel Fel på registreringen av svaren. Bortfall De personer som inte svarat av olika anledningar. Bortfallsfel Respondenterna har inte svarat på alla frågor Databearbetning Granskning [...]
Call to action Nyhetsbrev

Call to action: checklista för CTA i nyhetsbrev!

Sätten att uppmuntra, engagera och inspirera via e-kommunikation är otaliga. Bilder, text, rubriker, erbjudande, listor och länkar kan hjälpa dig att få din kampanj variationsrik och spännande. Men att få dina läsare att öppna ditt nyhetsbrev är bara en halv seger. Nästa steg är att inspirera till handling. Call to Action eller CTA är en term inom marknadsföring. […]

Ämnesrad nyhetsbrev

Skapa den perfekta ämnesraden till ditt nyhetsbrev

Ditt nyhetsbrev innehåller troligtvis massvis med nyttig kunskap, smarta tips och värdefull information som dina kunder skulle ha stor nytta av att ta till sig. Du har så mycket du vill berätta om och längtar verkligen efter att få dela med dig! När du skickar iväg ditt nyhetsbrev märker du till din förfäran att många […]