Har du och ditt företag egentligen något att berätta? Om du svarar nej på den frågan så bör du inte skicka ut något nyhetsbrev alls. Men om du tänker efter så kommer du inse att ni har massor att berätta. Ofta blir man hemmablind av sin egen verksamhet och kan inte själv uppfatta allt som kan väcka intresse. Vi ska här visa hur du hittar dina egna nyheter.
Den första frågan du ska ställa dig är vem som ska läsa nyhetsbrevet. Det är först när man känner sin läsare som man på allvar kan få en aktiv läsekrets. Det vanligaste är att företags nyhetsbrev går till kunder eller potentiella kunder i första hand. Men även medarbetare, leverantörer, vänner eller rent av konkurrenter kan vara intresserade av vad som händer i din verksamhet.
Målgruppen är identifierad – men vad vill den veta?
I detta exempel utgår vi från att kunderna är din primära målgrupp. Nästa fråga blir då: Vad är mina kunder intresserade av att få veta? Vill du informera om dina nya produkter? Vill du ge extraerbjudanden? Vill du interagera med dina kunder?
För att få en ökande läsekrets och för att behålla sina läsare krävs att du erbjuder ett innehåll som skapar mervärde åt läsaren. För att göra detta måste du känna din målgrupp. Nyhetsbrev är, som namnet säger, ett snabbt medium med information om aktuella händelser. Och i regel är människor intresserade av aktuella händelser inom sin bransch eller sitt arbetsområde.
Vad ska man skriva om?
Undersökningar visar att läsare av digitala nyhetsbrev är mest intresserade av nyheter som rör det yrke man arbetar inom. Man är intresserad av att hålla sig uppdaterad om nyheter inom sin bransch.
Det kan handla nya innovationer, sammanslagningar, produkttester, undersökningar om konsumentvanor, med mera. Var noga med att din målgrupp får en typ av nyheter som de kan vara intresserade av.
id – ditt nyhetsbrev är en informationskanal som gör att läsaren själv inte behöver ta reda på saker, på samma sätt som vi läser dagstidningar istället för att ringa runt och fråga folk vad som händer i världen.
Pengar – dina läsare är intresserade av att få information om tjänster eller produkter som kan spara pengar åt personen eller hans/hennes företag.
Kunskap – vi är alltid intresserade av att lära oss nya saker som kan vara till fördel på längre sikt, till exempel en ny teknik, metod eller en intressant undersökning med anknytning till branschen.
Upprätta en innehållspolicy
För att identifiera de nyheter som finns i din verksamhet kan det vara en fördel att fråga någon av dina kunder om vad de skulle vilja veta om er. Kom igång genom att be någon kund du har förtroende för att brainstorma om vad den vill veta. Detta kan i sin tur trigga igång andra artikelidéer hos dig.
Du har nu en omfattande bruttolista av nyheter som du kan använda dig av. Det löpande arbetet underlättas sedan om du upprättar och följer en innehållspolicy. Beta av dina nyheter successivt och med tydlig tonvikt på det aktuella. Om du återanvänder någon annans information – var tydlig med att ange källan.
Det redaktionella innehållet (alltså era nyheter) bör det tongivande i all långsiktig e-postmarknadsföring. Det är detta innehåll som ger mest trovärdighet. Äventyra inte detta genom att ”förstöra” det med smygreklam.
Erbjudanden, inbjudningar och annat kan också finnas med – men då ska det tydligt framgå vad som är redaktionellt och kommersiellt. Kanske är det bara en länk till en av webbsidorna där erbjudandet konkretiseras, alternativt en e-postlänk eller telefonnummer till en person dit läsaren kan vända sig för att få mer information.
Planera din utgivning
Genom god planering och en seriös attityd till det redaktionella arbetet, minskar du risken för avregistreringar och utebliven respons. Genom en innehållspolicy fastställer du vad varje nyhetsbrev ska innehålla, exempelvis två branschnyheter, en fallstudie, ett tips, en intern nyhet samt ett erbjudande. Kom sedan ihåg att använda policyn under arbetet med innehållet.
Det kan vara lämpligt att ett halvår i förväg förbereda innehållet i utskicken, inte i sin helhet men upp till 60-80 procent. Då finns plats kvar för material som blivit aktuellt först senare eller sista-minuten-material med högsta aktualitet. Men blir inte förvånad om hela planeringen ställs på ända – var alltid beredd på dramatiska förändringar i din verksamhet.
Några idéer för att komma på bra innehåll
- Presentera en undersökning med anknytning till din eller dina kunders bransch. Eller genomför en undersökning bland dina läsare genom nyhetsbrevet.
- Gör ett så kallat kundcase. Intervjua, eller låt någon extern skribent, intervjua en nöjd kund om vad de tycker om er verksamhet eller om ett nyligen genomfört projekt.
- Intervjua en expert i din bransch och bjud läsaren på den kunskapen.
- Skaffa en ”gästkolumnist”. Låt någon profil i branschen skriva en återkommande krönika.
- Egen expert. Låt någon senior medarbetare kliva fram i rampljuset och ge sina reflektioner över yrket eller branschen.
Förändringar i företaget. Var lyhörd för vad som händer på ditt företag. Finns det något att berätta i det dagliga arbetet. Men var självkritisk och fråga dig först om det verkligen tillför läsaren något.