E-postmarknadsföring är ett av de mest kraftfulla tillgängliga verktygen för att behålla kunder. Enligt DMA (Direct Marketing Association), ger kanalen högst avkastning bland digitala kanaler, i genomsnitt 36 dollar för varje investerad dollar.
E-post är en utmärkt kanal för att uppmuntra upprepade köp i e-handelsbutiker, och för att bidra till att bygga varumärkeslojalitet. Så hur går man till väga för att skaffa och påverka kunder via e-post? Det handlar om att skapa en kund-livscykel och nå fram till kunder med kreativ och effektiv kommunikation, oavsett var de befinner sig i köpprocessen. Eller enklare uttryckt; det handlar om att knyta kontakter för långvariga relationer.
Ge en välkomstintroduktion. Bästa sättet att skaffa kunder via e-post är att ge rätt förväntningar från start. Skicka ett välkomstbrev till de kunder som ansluter sig till din e-postlista, där du informerar om företagets e-posthantering. Berätta hur ofta ni skickar e-post, vilken typ av innehåll de kan vänta sig, som presentationer av nya produkter eller regelbundna rabattkoder. Uppmuntra prenumeranter att gå in på inställningar och avgöra hur ofta de vill ha kontakt från ditt varumärke, och vilka typer av innehåll som de vill ta del av. När detta är etablerat är det viktigt att du fullföljer och levererar som utlovat.
Tillämpa personalisering. Nästa bit att fundera kring är hur du kan använda data för att skapa en mer personlig upplevelse. Analysera kunddatan. Dra nytta av beteendedata som tidigare köp, surfbeteende, liksom uppgifter om kön och postnummer för att skicka relevanta erbjudanden till mottagaren. Personaliserade mail har större chans att öppnas och leda till sälj. Ta dig tid att lära känna dina kunder och skräddarsy dina meddelanden utifrån deras behov för att få dem dit du vill.
Involvera influencers. För att påverka dina prenumeranter – vänd dig till de influencers som finns därute. Kika på dina främsta följare i sociala medier och hur de pratar om ditt varumärke. Dra nytta av dessa bilder och samtal för att generera mer kreativa och effektiva mail. Ett annat enkelt grepp är att använda kändisars snackisar och koppla dessa trådar till ditt varumärke. Om en modedrottning eller populär Youtuber pratar om trendiga skor skulle en handlare kunna använda det för att lyfta fram relevanta produkter i sitt utbud som ansluter till temat.
Engagera den som övergivit sin kundvagn. Många av oss har varit med om det; du är i färd med att göra en online-beställning och telefonen ringer, du måste besvara ett mail eller skynda iväg till ett möte. Och du glömmer att beställa de där viktiga grejerna inför helgen. Kunder uppskattar att bli påminda om att slutföra sin order, så att de inte står tomhänta när de behöver produkterna. Ditt företag kan hjälpa till genom att skapa automatiserade triggermail som påminner kunderna om att återvända. Om din kund lagt artiklar i sin varukorg och inte genomfört köpet under dagen, skicka dem en påminnelse. De kommer troligtvis tacka dig.
Skicka win-back-erbjudanden till passiva kunder. En del kunder har inte köpt något på över sex månader. Trots att de kanske inte verkar vara trogna kunder, är denna grupp mer benägen att köpa än någon som kommer in på din webbplats via sökmotorerna. För att engagera dessa vilande kunder ska du skicka dem ett lockande erbjudande de inte kan avvisa. Lyft fram dina nya produkter och dina bästsäljare. Lägg så fram ett exklusivt erbjudande för att påminna dem om varför de bör besöka din webbplats.
Skapa en fängslande följetong. Tänk på din favoritserie på Netflix – hela historien avslöjas inte i första avsnittet. Ibland fungerar en historia via e-post bäst i form av en serie. Se dina mail som en löpande kommunikation i flera delar. Planera serien i förväg så att berättelsen är tydlig och lockande, och får kunder att vilja ha mer. Det kan till exempel röra sig om en e-postserie i sex delar, som omfattar flera olika teman under ämnet hur man bäst förbereder sig för hösten. Du kanske ägnar ett mail åt höstmode, ett annat åt weekend-resor, ett åt säsongens matlagning och ett åt höstens hetaste evenemang. Hitta ett samlande tema som knyter an till dina produkter och använd innehållet för att vinna kunder.
Frågor kring GDPR? Se vår guide GDPR vid kundkommunikation & marknadsföring.