ROI E-postmarknadsföring

Så skaffar & påverkar du kunder via e-post

E-postmarknadsföring är ett av de mest kraftfulla tillgängliga verktygen för att behålla kunder. Enligt DMA (Direct Marketing Association), ger kanalen högst avkastning bland digitala kanaler, i genomsnitt 36 dollar för varje investerad dollar.

E-post är en utmärkt kanal för att uppmuntra upprepade köp i e-handelsbutiker, och för att bidra till att bygga varumärkeslojalitet. Så hur går man till väga för att skaffa och påverka kunder via e-post? Det handlar om att skapa en kund-livscykel och nå fram till kunder med kreativ och effektiv kommunikation, oavsett var de befinner sig i köpprocessen. Eller enklare uttryckt; det handlar om att knyta kontakter för långvariga relationer.

Ge en välkomstintroduktion. Bästa sättet att skaffa kunder via e-post är att ge rätt förväntningar från start. Skicka ett välkomstbrev till de kunder som ansluter sig till din e-postlista, där du informerar om företagets e-posthantering. Berätta hur ofta ni skickar e-post, vilken typ av innehåll de kan vänta sig, som presentationer av nya produkter eller regelbundna rabattkoder. Uppmuntra prenumeranter att gå in på inställningar och avgöra hur ofta de vill ha kontakt från ditt varumärke, och vilka typer av innehåll som de vill ta del av. När detta är etablerat är det viktigt att du fullföljer och levererar som utlovat.

Tillämpa personalisering. Nästa bit att fundera kring är hur du kan använda data för att skapa en mer personlig upplevelse. Analysera kunddatan. Dra nytta av beteendedata som tidigare köp, surfbeteende, liksom uppgifter om kön och postnummer för att skicka relevanta erbjudanden till mottagaren. Personaliserade mail har större chans att öppnas och leda till sälj. Ta dig tid att lära känna dina kunder och skräddarsy dina meddelanden utifrån deras behov för att få dem dit du vill.

Involvera influencers. För att påverka dina prenumeranter – vänd dig till de influencers som finns därute. Kika på dina främsta följare i sociala medier och hur de pratar om ditt varumärke. Dra nytta av dessa bilder och samtal för att generera mer kreativa och effektiva mail. Ett annat enkelt grepp är att använda kändisars snackisar och koppla dessa trådar till ditt varumärke. Om en modedrottning eller populär Youtuber pratar om trendiga skor skulle en handlare kunna använda det för att lyfta fram relevanta produkter i sitt utbud som ansluter till temat.

Engagera den som övergivit sin kundvagn. Många av oss har varit med om det; du är i färd med att göra en online-beställning och telefonen ringer, du måste besvara ett mail eller skynda iväg till ett möte. Och du glömmer att beställa de där viktiga grejerna inför helgen. Kunder uppskattar att bli påminda om att slutföra sin order, så att de inte står tomhänta när de behöver produkterna. Ditt företag kan hjälpa till genom att skapa automatiserade triggermail som påminner kunderna om att återvända. Om din kund lagt artiklar i sin varukorg och inte genomfört köpet under dagen, skicka dem en påminnelse. De kommer troligtvis tacka dig.

Skicka win-back-erbjudanden till passiva kunder. En del kunder har inte köpt något på över sex månader. Trots att de kanske inte verkar vara trogna kunder, är denna grupp mer benägen att köpa än någon som kommer in på din webbplats via sökmotorerna. För att engagera dessa vilande kunder ska du skicka dem ett lockande erbjudande de inte kan avvisa. Lyft fram dina nya produkter och dina bästsäljare. Lägg så fram ett exklusivt erbjudande för att påminna dem om varför de bör besöka din webbplats.

Skapa en fängslande följetong. Tänk på din favoritserie på Netflix – hela historien avslöjas inte i första avsnittet. Ibland fungerar en historia via e-post bäst i form av en serie. Se dina mail som en löpande kommunikation i flera delar. Planera serien i förväg så att berättelsen är tydlig och lockande, och får kunder att vilja ha mer. Det kan till exempel röra sig om en e-postserie i sex delar, som omfattar flera olika teman under ämnet hur man bäst förbereder sig för hösten. Du kanske ägnar ett mail åt höstmode, ett annat åt weekend-resor, ett åt säsongens matlagning och ett åt höstens hetaste evenemang. Hitta ett samlande tema som knyter an till dina produkter och använd innehållet för att vinna kunder.

Frågor kring GDPR? Se vår guide GDPR vid kundkommunikation & marknadsföring.

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Användarvänligt hela vägen ut i fingerspetsarna men framförallt med enorm service! Precis vad vi letade efter. Det gör vårt arbete mycket smidigare - helt enkelt!"
Funny Livdotter
Mötesplatsen Steneby
Funny Livdotter, Mötesplatsen Steneby

Läsvärt från bloggen

Hur gör man en marknadsundersökning

Hur gör man en marknadsundersökning?

Det låter kanske enkelt, med en marknadsundersökning men det första steget är alltid att precisera syftet med marknadsundersökningen. Vad vill jag veta och varför? Vilken metod är bäst att använda på just min målgrupp och frågeställning? Hur hanterar jag sedan information på rätt sätt? Hur utnyttjar jag resultatet maximalt? Det är viktigt att precisera uppgiften […]

Call to action Nyhetsbrev

Call to action: checklista för CTA i nyhetsbrev!

Sätten att uppmuntra, engagera och inspirera via e-kommunikation är otaliga. Bilder, text, rubriker, erbjudande, listor och länkar kan hjälpa dig att få din kampanj variationsrik och spännande. Men att få dina läsare att öppna ditt nyhetsbrev är bara en halv seger. Nästa steg är att inspirera till handling. Call to Action eller CTA är en term inom marknadsföring. […]

ordlista undersökningar och enkäter

Ordlista för enkäter & undersökningar

Vad betyder egentligen korrelation eller reliabilitet? Det och många andra ord får du förklaring till här i vår miniordlista för begrepp inom undersökningar och enkäter. Bakgrundsfråga T.ex. omsättning, kön, inkomst. Bearbetningsfel Fel på registreringen av svaren. Bortfall De personer som inte svarat av olika anledningar. Bortfallsfel Respondenterna har inte svarat på alla frågor Databearbetning Granskning [...]