Tips på hur du utökar din e-postlista
Det är lätt att stirra sig på blind på antalet e-postadresser i adresslistan. ”Ju större e-postlista, desto större är chansen att nå ut med budskapen i ditt nyhetsbrev”. Riktigt så enkelt är det inte! Möjligheten att lyckas med e-postmarknadsföring är snarare beroende av kvaliteten på din adresslista. Det gäller att hitta de rätta kunderna. De kunder som verkligen vill prenumerera på ditt nyhetsbrev!
Hur hittar du då de rätta prenumeranterna? Och hur hjälper du kunderna att hitta dig? Här ger vi dig 6 tips.
1) Förenkla och förbättra anmälningsformulären online
Det är av naturliga skäl bäst att börja på webben när du vill locka e-postprenumeranter. Att göra själva anmälningsproceduren så enkel och smidig som möjligt är ett stort steg på vägen, liksom att tidigt klargöra kundnyttan för kunden. Det bygger upp förtroendet mellan dig och kunden, och underlättar en framtida kommunikation.
Ta också alltid till vara på tillfället när kunden gör en beställning eller en betalning via din webbplats. Erbjud möjligheten att tacka ja till framtida e-postkommunikation.
2) Locka offline-kunder ut på nätet
Webben är långtifrån den enda platsen där du kan hitta nya prenumeranter. Många underskattar möjligheten att hitta nya e-postprenumeranter i ”verkligheten”. Att be om e-posttillstånd från kunder vid ett fysiskt möte ger stor tillförlitlighet och förbättrar möjligheten att få en trogen prenumerant.
3) Samla prenumeranter vid köpstället
Om ditt företag har butiker kan du utnyttja tillfället att låta butikspersonalen samla in e-postadresser från de besökande kunderna. En gammal hederlig underskrift med penna och papper ger högt förtroende, även om det fungerar bra med ett godkännande via ett sms eller ett tryck på en dataskärm. Just sms-koder är ett effektivt och snabbväxande sätt att få sina blivande prenumeranter att anmäla sig.
4) Använd de nya online-möjligheterna
Om du tillhandahåller fri Wi-Fi i din butik, i din restaurang eller på något annat ställe, har du ett gyllene tillfälle att samla data från besökarna, genom att be om användaruppgifter från den som vill utnyttja det. Tag chansen och erbjud besökarna en prenumeration på ditt nyhetsbrev.
Ett växande fenomen är att ge kunder rabatt om de via exempelvis Facebook ”checkar in” i en viss butik eller rekommenderar en vara eller tjänst på sin Facebook-sida. Dra nytta även här av tillfället och erbjud en nyhetsbrevsprenumeration.
5) Locka med ett erbjudande
Det är ofta mycket effektivt att erbjuda kunderna något i gengäld för en registrering. Det kan röra sig om rabatter på dina varor eller tjänster, exklusiv information eller schemalagda påminnelser.
6) Få din personal att förstå fördelarna
Den personal som arbetar nära kunderna får många goda tillfällen att samla in godkännanden för e-postkommunikation. Men de måste motiveras att göra detta. Var noga med att informera dina anställda om e-postkommunikationens fördelar i försäljningen. Du kan även erbjuda dem någon form av bonus om de samlar in prenumerationer från kunder – men var noga med att informera om Marknadsföringslagen och på vilket sätt adresserna ska samlas in så att inte kvaliteten och kunderna blir lidande.