Idag är nyhetsbrev ofta en nyckelkomponent i en strategi för kommunikation och marknadsföring av innehåll och varor eller tjänster. Lär dig mer och börja du med!
Vad används ett nyhetsbrev för?
Företag och organisationer använder nyhetsbrev för att informera och utbilda sina läsare. De kommunicerar nyheter och senaste uppdateringar, förklarar avsändarens syn på specifika ämnen och förmedlar viktiga insikter, visar upp några av de anställda eller kunder eller ger mer bakgrund till produkter och tjänster.
Vad är syftet med ett nyhetsbrev?
Nyhetsbrev skickas till specifika målgrupper som har ett intresse för de ämnen som presenteras. Nyhetsbrevet är ett fantastiskt verktyg för att skapa lojalitet, sprida kunskap och nya idéer genom att etablera auktoritet i sfären och skapa varumärkeskännedom på marknaden.
Nyhetsbrev kan vara extremt effektiva för att till exempel:
- underlätta kontakter med konsumenter
- öka varumärkeskännedom
- bygga kundlojalitet
- driva trafik
- öka försäljningen
- sprida kunskap.
För företag och många organisationer är ett nyhetsbrev vanligtvis innehåll som skickas ut veckovis, månadsvis eller kvartalsvis. Artiklarna i nyhetsbrevet lyfter oftast sådant som är relevant för läsaren just nu.
Nyhetsbrev i intern kommunikation och business-to-business
Exempel på innehåll i nyhetsbrev som skickas internt eller från B2B-företag (Business to Business) är:
- nyheter och höjdpunkter
- uppdateringar av planer
- intervjuer
- ny relevant kunskap
- regeländringar
- inbjudan till seminarium etc
- en titt bakom kulisserna
- bakgrundsinformation
- fördjupning i ämnen.
Nyhetsbrev till kunder – business-to-consumer
B2C-företag (Business to Consumer) bedriver ofta marknadsföring via nyhetsbrev med syfte att sälja en produkt eller tjänst. Dessa nyhetsbrev är vanligtvis kortare och ses ofta som e-postmarknadsföring.
Nyhetsbrev till kunder innehåller i allmänhet:
- uppdateringar om nya produkter
- kampanjer
- rabatter
- tävlingar
- specialerbjudanden
- produktjämförelser
- inbjudan till kundevent.
Gör det proffsigt
Det är stor konkurrens om uppmärksamheten där ute. Vi vet att det är många som vill höras och synas. Därför är det viktigt att du skriver ett nyhetsbrev som sticker ut från mängden.
Läs mer om hur du blir ett fullblodsproffs på nyhetsbrev på vår blogg. Och tveka inte att höra av dig om du har frågor, vi finns alltid för dig på: kundteam@paloma.se.