När en kund, prospekt eller intressent lämnar ut sin e-postadress till dig så ger de dig ett förtroende att förvalta. Med den aktiva handlingen så säger man också: ”Jag är beredd att lyssna på vad du säger och vill.” Man har alltså garden nere. På så sätt är nyhetsbrev en mycket effektiv och kraftfull kanal för att kommunicera med kunder, medarbetare och olika typer av intressenter.
Att det digitala nyhetsbrevet är mätbart ner på individnivå gör det möjligt att rikta rätt budskap till rätt målgrupp; det ger dig stora möjligheter att träffa rätt. För att öka effekten av dina nyhetsbrev vill du samtidigt självklart kommunicera med så många som möjligt. Här har vi samlat kunskap och tips för hur du ökar antalet prenumeranter till ditt nyhetsbrev.
Här kan du läsa om den genomslagskraft e-post har.
Välkommen att höra av dig till oss på Paloma om du behöver hjälp, vi hjälper dig till framgång!
1. Alltid relevant budskap
Den gyllene regeln i all kommunikation gäller även för nyhetsbrev – relevant budskap för just din målgrupp. För bästa resultat bör du skicka olika versioner av ditt nyhetsbrev till olika målgrupper. Undersökningar visar att du får bättre respons om du skickar till fler mottagarlistor med färre adresser än att skicka ett och samma brev till en enda lång lista. Genom att segmentera dina utskick på olika kriterier som ort, titel och intresse gör du utskicket mer personligt. Du har större chans att behålla en lojal prenumerant som uppskattar din kommunikation.
2. Skapa förtroende
Genom att vara tydlig med vad ditt nyhetsbrev innehåller och hur ofta det skickas ut skapar du förtroende. Skriv en kort text om vad ditt brev kommer att innehålla och länka till senaste numret eller ett arkiv med alla dina nyhetsbrev för att locka till läsning och prenumeration.
3. Enkel avregistrering
Något som är väldigt viktigt och som också skapar förtroende är att tydligt visa att dina mottagare när som helst enkelt kan avsluta prenumerationen. Då känner sig dina prenumeranter respekterade och är mer benägna att anmäla sig. Viktigt att känna till är att det också är lag på att ha en avregistreringslänk i alla utskick.
GDPR för företag i Sverige
4 . Formulär på hemsidan för nya prenumeranter
Enklaste sättet att få fler prenumeranter är att använda ett prenumerationsformulär på din webbplats. Här kan den som besöker din hemsida välja att bli prenumerant och på så sätt har du chans att skapa en långsiktig relation.
Tänk på att endast be om nödvändig information om prenumeranten. Om du ber om för mycket information kan det upplevas som påträngande eller tidsödande och risken är då att du går miste om prenumeranter. Håll formuläret enkelt och lätt att förstå.
Berätta också vad mottagaren kan förvänta sig och vilket mervärde du bjuder på.
Du kan använda en länk i din e-postsignatur eller en banner på hemsidan som sedan tar personen till prenumerationsformuläret. När någon är på väg att lämna din hemsida, se till att ett popupfönster kommer upp där de har möjlighet att lämna sin e-postadress. Det finns olika verktyg som du kan använda för att skapa en banner eller popup.
6. Samla prenumeranter vid fysiska möten
Även om ditt nyhetsbrev är digitalt går det bra att samla in prenumeranter utanför den digitala världen. Passa på att samla in visitkort på mässor, fråga efter adresser och samtycke vid säljmöten och kundmöten. Om du har en fysisk butik eller restaurang kan du samla in adresser med hjälp av en surfplatta eller papper och penna. Den fysiska kontakten du skapar med din prenumerant skapar förtroende och chans till en långsiktig relation även digitalt.
7. Gör det enkelt att tipsa
Gör det enkelt för nöjda prenumeranter att tipsa vänner och kollegor om ditt nyhetsbrev. I Palomas verktyg finns det en speciell länk för att tipsa vidare. Du kan infoga länken var du vill i brevet. När prenumerantens vän klickar på länken visas det aktuella brevet och även ett formulär för prenumeration.
8. Dela i egna kanaler
Ett bra sätt att sprida ditt nyhetsbrev är att dela det i dina egna kanaler, till exempel på Facebook och LinkedIn. Även här kan du passa på att uppmana personer att börja prenumerera.
9. Använd naturliga tillfällen i kundresan
Om du jobbar med kundresan i e-handel eller någon form av marketing automation finns det flera naturliga tillfällen att erbjuda prenumeration på ditt nyhetsbrev. Ta vara på dessa möjligheter och skapa olika typer av brev beroende på var i kundresan prospektet eller kunden befinner sig.
10. Köp aldrig e-postadresser
Sist men inte minst – köp aldrig e-postadresser. Det finns möjlighet att köpa miljontals e-postadresser från diverse nätleverantörer och auktionssajter, men att urskillningslöst använda dessa kommer definitivt inte att förbättra dina resultat.
För att din e-postmarknadsföring ska bli effektiv och fruktbar behöver du göra rätt från början, jobba långsiktigt och fokusera på kvalitet. Och det är absolut förbjudet att använda köpta adresser på vår plattform.