GDPR & kundresan – hur fungerar det?
Ökad konkurrens på internet gör att kundresan dina kunder gör blir viktigare och viktigare. Men hur kan man gynna kundresan och samtidigt följa alla krav från GDPR? I den här artikeln tar vi upp hur GDPR påverkar dina möjligheter att förbättra kundresan och hur vår plattform kan öka din effektivitet.
Skulle du vilja ha hjälp med att göra korrekt e-postmarknadsföring enligt GDPR? Vår plattform kan vara till stor hjälp. Testa Paloma redan idag!
Kundresan är viktig för ditt företag
Med kundresan kan du följa en eventuell kund från att de först upptäcker ditt företag till att de blir en lojal och regelbunden kund. När du följer kundresan hos din webbsidas besökare kan du få mycket viktig och användbar information om deras användarupplevelse. Hur de agerar ger dig också en inblick i din verksamhets digitala närvaro och hur effektiv den är.
Allt det här är information som är oerhört användbar för att öka din kommande försäljning. Informationen kan hjälpa dig att fatta bra beslut som ger dig de resultat som du vill ha.
Hur påverkar GDPR kundresan?
Om du använder dig av cookies på din webbsida för att få en bild av dina besökares kundresa, behöver du få ett ordentligt samtycke kring detta. Det är endast om en person själv tackat ja genom ett aktivt val, som GDPR godkänner det. Det får inte vara några förifyllda boxar eller en text som meddelar att man automatiskt godkänner cookies om man surfar vidare på webbplatsen. Individen ska göra ett aktivt samtycke.
Remarketing och GDPRs krav
Remarketing, eller om-marknadsföring som det också kallas, är ett bra sätt att öka din försäljning och förbättra kundresan. Med denna typ av marknadsföring kan du fånga upp eventuella kunder som besökt din hemsida, men ännu inte genomfört något köp.
Detta gör du genom att skicka nyhetsbrev eller annan typ av marknadsföring via e-post. Men, det här får endast ske ifall personen även här har gett ett aktivt samtycke. Personen måste vara informerad om hur deras personuppgifter, i detta fall mest sannolikt endast en e-postadress, används, hanteras eller eventuellt sparas.
Aktivt samtycke är en stor del av GDPR
Aktivt samtycke innebär att en person gör ett aktivt val i att antingen tacka ja eller nej. Personen måste vara väl informerad för att kunna göra ett ordentligt beslut kring hanteringen av deras personuppgifter. Därför finns det flera olika typer av information som måste ges mottagaren, så att de kan göra ett informerat beslut om så önskas.
Vill du ha mer fakta kring vad exakt du behöver informera en eventuell nyhetsbrevsmottagare om? Läs då vår Guide om GDPR.
Lite extra tips
Något som är bra att veta är att när du fått ett samtycke till ditt nyhetsbrev innebär det att du endast får skicka nyhetsbrev inom det ämne som personen tackat ja till. Om du vill börja göra marknadsförande utskick om något annat ämne, behöver du fråga om ett nytt samtycke, specifikt till det nya ämnet.
Glöm heller inte att du måste ha en tydlig och välfungerande avregistreringslänk i ditt nyhetsbrev, så att mottagaren själv kan välja att avregistrera sig.
Simpel uppföljning och design
Paloma gör att du enkelt kan designa nyhetsbrev eller andra typer av utskick, antingen med hjälp av en av våra gratis mallar, eller helt på egen hand. Det behöver inte vara svårt att få till utskick som passar ditt brand.
I plattformen kan du samarbeta med dina kollegor och jobba på olika utkast tillsammans. Du kan också välja att låsa vissa delar av er design, så att vissa saker blir mer eller mindre permanenta. Det här gör att dina nyhetsbrev är lättare att känna igen och bygger ditt varumärke.
Marketing automation med Paloma
När du ska förbättra din kunds resa handlar det hela egentligen om att vara relevant och att tajma in det snyggt och naturligt. Med det du gör kan du hjälpa kunden i processen och föra dem mot det resultat som du är ute efter. Vår marketing automation gör att du kan förbättra din e-postmarknadsföring med snabba steg.
Automatiserade flöden kring kommunikation och marknadsföring gör att du kan ta alla passande möjligheter till att erbjuda en prenumeration på dina nyhetsbrev. Med uppföljande mail efter kundens olika steg kan du skapa en relation och uppmuntra till köp.
Effektiv uppföljning på kunder, eller eventuella kunder, med automatiserade utskick är det som kan ta din verksamhet åt rätt håll. Paloma hjälper dig även med att segmentera utskicken så att du kan nå din verksamhets målgrupp.
Att göra det GDPR-vänligt utan krångel
Med vårt smidiga prenumerationsformulär kan du lägga till din egna samtyckestext direkt i formuläret. Mottagaren får här själv göra ett val om i fall du får hantera deras personuppgifter och skicka dem nyhetsbrev, eller inte. På så sätt kan du följa GDPRs krav om aktivt samtycke och samtidigt kunna göra utskick för att uppmuntra till köp.
Vi har även en automatiserad radering av de adresslistor som du inte är i behov av längre, så att du inte sparar personuppgifter som du inte har rätt till att lagra enligt GDPR. De som har registrerat sig kan även med en användarvänlig funktion direkt välja att bli glömda, så att inga av deras personuppgifter finns sparade längre.
Sätt igång med Paloma
Med Paloma får du en smidig överblick över olika användbara verktyg och funktioner. Vår plattform gör att du sparar tid, kan automatisera kommunikation och marknadsföring, och slipper krångla med allt som kan kännas krångligt med GDPR.
Testa Paloma idag för att förenkla din e-postmarknadsföring och uppföljning!