Automatisk poängsättning av leads – lead scoring i marketing automation

Lead scoring, poängsättning av leads, hjälper dig prioritera leads. Automatisk poängsättning av leads i ditt system för marketing automation genererar förfinade flöden, sändlistor och ringlistor. Genom att löpande rikta kommunikation, erbjudanden och säljinsatser utifrån data undviker du att leverera fel budskap till fel målgrupp vid fel tillfälle. Du missar inte heller att ta vara på varma leads. I stället kan du smidigt möta befintliga och potentiella kunder just där de befinner sig i kundresan med vältajmade budskap, och leda dem vidare. Här får du en överblick över hur du kan utnyttja automatisk poängsättning av leads.

Kom igång med leadscoring på Palomas plattform för marketing automation

Lead scoring

Hantera dina leads med datadriven fingertoppskänsla – utnyttja automatisk poängsättning i dina flöden.

Så fungerar poängsättningen

En besökare på din sajt laddar ned en pdf och registrerar sin e-postadress. En mottagare av ditt nyhetsbrev klickar på en viss länk i brevet. Det är exempel på händelser som kan registreras i marketing automation. Det är du som bestämmer hur många poäng en händelse ska motsvara.

Exempel på gradering av händelser

Mottagaren …
… öppnar ett nyhetsbrev – 3 poäng adderas till kontaktens lead score.
… öppnar inte mejlet inom 30 dagar – 2 poäng dras från kontaktens lead score.
… klickar på länk A Mer om vår intranätslösning i mejlet – 3 poäng adderas till kontaktens lead score.
… klickar på länk B Paket och priser i mejlet – 5 poäng adderas till kontaktens lead score. 

Exempelflöde i Paloma marketing automation där klick och mejlöppningar leder till ökad lead score.

 

Filtrera flöden

Du kan filtrera dina automatiska flöden utifrån poängsättning, liksom annan data som registreras i systemet. 

Exempel på villkor för filtrering av flöde


Mottagaren …
… har en lead score över 50 – ett konverterande mejl skickas.
… har en lead score under 50 – efter 3 dagar skickas ett intresseväckande erbjudande ut. 

Exempelflöde i Paloma marketing automation med filtrering av flödet utifrån lead score.

 

Sortera kontakter

Du kan enkelt se vilka kontakter som har höga respektive låga poäng, och sortera dina kontakter och kontaktlistor utifrån lead score.

Listor för utskick

Skapa listor för utskick där lead score över eller under ett visst antal poäng är ett kriterium, även i kombination med fler kriterier baserat på annan data. På så sätt kan du genomföra riktade kampanjer.

Listor för telefonsamtal

Generera listor med leads som uppnått en viss poängnivå och bedöms mogna för att kontaktas av säljare, och lämna över till säljavdelningen.

Lead scoring
Skedvi Bröd
"Palomas verktyg sticker ut! "
Maria Adeström-Jonsson
Skedvi Bröd
"Enkelt att använda"
Kicki Bental
Hjalmar & CO
Emil Coompanion
"Grymt bra support!"
Emil Atak
Coompanion Mälardalen

Kom igång gratis!

Testa oss!

Vill du se om vår kommunikationsplattform för nyhetsbrev och marketing automation passar dig? Bra, då har du kommit helt rätt! Det här ingår i din kostnadsfria licens:

– Skicka 100 mejl gratis i månaden
– Fri support
– Designa dina nyhetsbrev enkelt i vår drag and drop-editor

Jag vill prova!