Vad är Marketing Automation?
Marketing automation är en form av automatiserad marknadsföring och kommunikation. Förenklat uttryckt är det en säljrobot som står till din tjänst dygnet runt som skapar leads, driver försäljning och/eller stärker dina kundrelationer. Förutom att förenkla och spara tid gör marketing automation som strategi det möjligt att möta kunderna på en personlig nivå, vid rätt tillfälle och med rätt budskap. Det handlar alltså om att hitta, attrahera och behålla dina kunder – och öka företagets intäkter. Allt på ett kostnadseffektivt sätt. Här får du en guide i vad marketing automation är, hur det tillämpas i Sverige och hur det kan göra skillnad för ditt företag. Du som är intresserad av att gå vidare med ett verktyg för marketing automation får också strategiska tips.
Den här typen av programvara kan enklast förklaras som ett system för uppsamling av digital information, till exempel hur många gånger en specifik kund har besökt din webbplats. Systemet kan därefter skicka ut automatiska e-postmeddelanden, så kallade triggermejl, till kunder och besökare som på något sätt registrerat sin e-postadress. Med hjälp av marketing automation går det också att ta reda på hur kunderna hittar till en webbplats, vilka produkter eller tjänster de söker och hur man därefter skapar och bibehåller en relation till kunden genom riktade reklambudskap.
Läs om vår lösning för marketing automation här
Allt fler företag har fått upp ögonen för de möjligheter till ökade intäkter och snabbare tillväxt som marketing automation kan ge. När automatiserade processer introducerades i USA för tiotalet år sedan var det främst stora B2B-företag som hoppade på tåget. Nu växer skaran av medelstora och små företag inom alla branscher i Sverige som insett de stora fördelarna med det automatiserade, relationsinriktade arbetssättet för att bearbeta kunderna.
Enligt flera studier är främsta anledningen till att man jobbar med marketing automation att hitta nya kunder. På andra plats kommer korsförsäljning till befintliga kunder, och på tredje plats att få tydligare mätbarhet i sina marknadsinsatser. Viktiga faktorer i valet av mjukvara är användbarhet, pris och att systemet kan integreras med befintliga system. Med andra ord, enkla och integrerbara lösningar.