Samla e-postadresser
Det är av naturliga skäl bäst att börja på webben när du vill locka e-postprenumeranter. Att göra själva anmälningsproceduren så enkel och smidig som möjligt är ett stort steg på vägen, liksom att tidigt klargöra kundnyttan.
Uppmana både befintliga och potentiella kunder att anmäla sig till ditt nyhetsbrev. Det kan du göra via formulär på din webbplats i sidfoten, på startsidan, via blogginlägg, via sociala medier och så vidare. Ta också alltid vara på tillfället att erbjuda registrering i samband med interaktioner; när kunden gör en beställning eller en betalning via din webbplats, direkt i din fysiska butik och så vidare. Erbjud möjligheten att tacka ja till framtida e-postkommunikation.
Ett tips för att öka chanserna till fler prenumeranter är också att ge dem något i utbyte mot registreringen. En e-bok, ett erbjudande eller en gåva.Sortera och hantera felmeddelanden
De flesta system för e-postutskick har en funktion som gör det möjligt att samla in all data som erhålls från felaktiga adresser. Oftast får du information i felmeddelandet om vad som har orsakat studsen. Sortera felmeddelanden efter vilket typ av fel som anges. Ligger felet hos mottagaren, eller är det något du själv kan åtgärda?
Kategorisera informationen i mjuka studsar, hårda studsar och blockerade. Hårda studsar är adresser som inte finns kvar. Mjuka studsar kan vara överfulla e-postboxar eller autosvar om att mottagaren är på semester. Blockerad innebär att mottagaren har svartlistat dig i sitt eget e-postprogram. När studsarna är sorterade är det lättare att åtgärda dem. (Paloma nyhetsbrevsverktyg kan automatiskt tvätta bort de hårda studsarna, i annat fall kan man hantera detta själv.)
Underhåll din mottagarlista
Att hantera studsarna är ett viktigt första steg. Men det finns mer du kan göra för att upprätthålla en effektiv sändlista med hög leveransbarhet:
- Undersök hur felaktiga adresser hamnade i din lista från början. Se till att formuläret är tydligt så att mottagaren fyller i sin e-post korrekt från början.
- Var försiktigt med generella adresser som till exempel info@, support@ och andra liknande adresser. Ett nyhetsbrev bör gå till en särskild person.
- Ta bort dubbletter. Inte nog med att din lista blir onödigt lång, det irriterar också mottagaren att få två identiska meddelanden.
- Jämför din mottagarlista mot kända spamdomäner och ta bort e-postadresser med dåliga domäner.
- Flytta inaktiva adresser till en separat lista. Till dem kan du skicka anpassade utskick för möjlig aktivering.
- Var noga med att avanmälda adresser raderas.
- Låt mottagaren verifiera sin e-postadress och säkerställ på så sätt att adressen och samtycket är äkta. Ett bra sätt är att skicka ett bekräftelsemeddelande där mottagaren får verifiera sin adress – så kallad Double Opt-in.
TIPS: Leveransbarhet för nyhetsbrev
Utskick
Ordna ett automatiskt välkomstutskick
Tacka för mottagarens registrering genom ett första välkomstbrev. Fråga gärna om personliga data som gör det möjligt för mer individuella budskap.
Hitta bästa frekvensen och håll kontinuiteten
Planera en rimlig frekvens för dina nyhetsbrev, både med hänsyn till din verksamhet och mottagarna. Det finns inget enkelt svar på vad som är den bästa frekvensen. Du bör bara kommunicera när du har något att säga – men ändå tillräckligt ofta för att du ska bli ihågkommen. Om man skickar för sällan kan mottagaren bedöma utskicken som mindre värdefulla, eller värre, glömma varför de ville ha dem.
En bra tumregel är att utgå från hur du själv skulle vilja ha det. Prova dig sedan fram till den bästa frekvensen för just din målgrupp och håll ett öga på avanmälningar eller klagomål. Eller fråga dina mottagare om önskad frekvens och innehåll med en enkel undersökning – det ökar garanterat din öppningsgrad.
Hitta bästa tidpunkten
Fundera på hur din målgrupps vardag ser ut och när de kan tänkas ha tid och fokus för att öppna och ta del av ditt brev. Det är bra om du kan testa olika tider för utskick och utvärdera när du fick bäst respons.
Låt företaget stå som avsändare
En rekommendation är att utskickets avsändare är företaget, inte en specifik medarbetare. Mottagaren kanske inte känner igen namnet och uppfattar det som skräppost. Och vad händer om din avsändare slutar på företaget?
Tala om till vilken adress nyhetsbrevet skickats och varför
Mottagaren kan mycket väl ha glömt att den är prenumerant, och varför den har börjat prenumerera. Att berätta varför de får utskicket ökar er trovärdighet och ökar chansen att fånga in mottagaren med innehållet.
Kommunicera er integritetspolicy
Alla är vi måna om att skydda våra e-postadresser. Inkludera en kort text om eller länk till företagets integritetspolicy som standard i all utskick.
TIPS: Guide om e-postmarknadsföring och GDPR
Se till att avsändaren är tydlig
Mottagaren vill veta vem som står bakom informationen, och ska också ha möjlighet att kontakta avsändaren. Var noga med att avsändar- och kontaktinformation finns lättillgängligt i nyhetsbrevet.
Inkludera alltid en länk till avregistrering
I varje utskick ska det finnas tydlig information om hur man avregistrerar sig, med avregistreringlänk.
Erbjud mottagaren att reglera sin prenumeration
Erbjud gärna fler alternativ än bara att avsluta prenumerationen. Till exempel möjlighet att välja mellan olika typer av innehåll och frekvenser, ändra mottagaradress eller addera flera adresser. Det visar att ni är flexibla och inlyssnande.