Hur skapar man innehåll till sitt nyhetsbrev?
Här är en vägledning för dig som ska bestämma och ta fram innehåll till nyhetsbrev. Vad ska det handla om? Vi går igenom viktiga förhållningssätt och strategi, men listar också konkreta förslag på innehåll som du kan använda som utgångspunkt för företagets nyhetsbrev.
Tänk alltid mervärde
För att skapa attraktiva nyhetsbrev och behålla prenumeranter krävs innehåll som skapar mervärde åt mottagaren. Vilken typ av innehåll skapar mervärde då? Jo, innehåll som hjälper, inspirerar, utbildar och innehåller. Vilket i sin tur kräver att du känner målgruppen. Ta reda på vad som är relevant, intressant och underhållande för målgruppen för ditt nyhetsbrev.
Här kan du behöva stanna upp och lägga band på dig, om du var på väg att börja slå på säljtrumman. Framför rent sälj, tänk på hur du kan hjälpa din kundkrets på ett sätt som leder till att de verkligen värdesätter dig. När du bygger och vårdar relationer äger säljet rum som en sidoeffekt. En del använder sig av tumregeln att minst 90 procent bör vara undervisande och maximalt 10 procent sälj när det gäller innehållet i nyhetsbrev.
Det här med mervärde brukar inte vara svårt att förstå, men det kan vara lätt att tappa ur sikte. Att halka in i inifrånperspektiv är mänskligt. Därför är det bra att återupprepa “tänk mervärde” som ett mantra, och ta för vana att ta ett steg tillbaka i arbetet med innehåll för att ställa frågan “hur skapar det här mervärde?”
TIPS Läs mer om syfte och målgrupp i stora checklistan för nyhetsbrev.