Leveransbarhet för nyhetsbrev och e-postmarknadsföring
Lär dig vad leveransbarhet för nyhetsbrev och e-postmarknadsföring innebär, hur det påverkar dina kampanjer och utskick och vad du kan göra för att förbättra din leveransbarhet.
Vad innebär leveransbarhet
Så säkrar du leveransbarheten – checklista
Testa och mät leveransbarhet
Vad innebär leveransbarhet?
Leveransbarhet handlar om i vilken utsträckning dina e-postmeddelanden når mottagarens inkorg istället för att hamna i skräpmappen eller blockeras av e-postleverantören.
Det hänger på domänryktet
Ditt domänrykte avgör hur troligt det är att dina e-postmeddelanden når mottagarnas inkorg. Ett gott domänrykte ökar chanserna för att dina e-postmeddelanden levereras korrekt, medan ett dåligt rykte kan leda till att de blockeras eller hamnar i skräppostmappen.
Internetleverantörer (ISP) använder algoritmer för att bedöma ditt domänrykte, på ett liknande sätt som kreditvärderingsföretag beräknar din kreditpoäng. Varje e-postleverantör har en unik algoritm för att mäta detta, baserat på data från hur mottagare hanterar dina e-postmeddelanden. Om exempelvis fler Yahoo-användare markerar dina e-postmeddelanden som skräppost jämfört med Gmail-användare, kommer ditt rykte vara sämre hos Yahoo.
När en e-postserver tar emot ett meddelande från din domän, kontrolleras ditt rykte för att avgöra om meddelandet ska levereras. Detta rykte baseras inte enbart på e-postdomänen du skickar från, utan även på flera andra faktorer, till exempel:
- Returvägsdomänen, där meddelanden om utebliven leverans och fel skickas.
- DKIM-signeringsdomänen, som används för att autentisera dina e-postmeddelanden.
- Domäner för bilder och annat innehåll som ingår i ditt e-postmeddelande.
- Länkar och uppbyggnad av innehållet.
- Ämnesraden och andra relevanta element i breven.
Delat ansvar för att utskicken ska nå fram
Men vänta här nu, om jag använder ett verktyg för e-postutskick ska väl leverantören säkerställa att utskicken når fram till mottagarna? Svaret är att leverantören behöver sköta sin del, och du som avsändare behöver sköta din del.
Leverantören kan och bör å sin sida se till att uppfylla en rad faktorer som bidrar till att stärka leveransbarheten hos de utskick skapas på plattformen.
Du som avsändare behöver å din sida sköta din domän, tänka på hur du utformar breven och hanterar dina utskick.
Även om Paloma som leverantör inte kan göra allt för dig, finns vi här för att vägleda och stötta. I den här guiden tar du del av några enkla metoder för att undvika och åtgärda leveransproblem – och att upprätthålla god leveransbarhet för dina nyhetsbrev.