Marketing automation med vår specialist
För den som är obekant med marketing automation och kanske tveksam till om det är något att ge sig i kast med vill vi presentera vår rådgivare och specialist Elin Johansson. Vem är hon och varför har hon riktat in sig på marketing automation?
Vad är grejen med marketing automation?
– Det kan låta opersonligt med automatiserad marknadsföring och kommunikation. Men i själva verket handlar det om att träffa rätt och ge mottagaren det den efterfrågar, förklarar Elin. Hon nämner också mjuka värden och att göra kunden nöjd. Att relationsbyggande är något som engagerar henne är lätt att se.
– Det har drivit mig i studier, sälj- och serviceuppdrag – jag älskar att möta kunder. En annan del i drivkraften är utmaningen att skapa nytta på ett sinnrikt sätt.
– Att ta något stort komplext och koka ner till ett flöde som ligger och tickar på, säger Elin.
Beskriv värdet med marketing automation i en mening?
– Tidsbesparande relationsuppbyggnad för belönande relationer åt båda håll.
Ett ord då?
– Resurssmart.
Ett enklare ord?
– Smart!
För vilka företag kan det löna sig att satsa på marketing automation?
– Allt från stora centralstyrda jättar till enmansföretag. Det finns mycket att vinna i det, och ingen hejd på vad som går att automatisera.
Vad behövs från företagets sida?
– Det gäller att veta vad man vill automatisera. När det finns en marknadsplan så finns det automatiseringar att tjäna tid på.
Vad behöver man förstå för att börja använda automatiseringar?
– Du som ansvarar för marknadsföring och sälj behöver inte vara tekniskt kunnig. Det lämnar du åt din IT-ansvarige, konstaterar Elin.
– Vad du däremot behöver är en plan. Man tjänar inte så mycket på att skapa flöden i blindo utan en plan. Om det inte handlar om ett enkelt onboardingflöde med ett välkomstmejl.
– Först och främst – hur ser marknadsföringen ut idag och vart vill ni? Utifrån det kan vi identifiera möjligheter, säger Elin som gärna är bollplank.
Anmäl dig till webbinarium med Elin
Vill du vara med när Elin ger en introduktion till automatiserad marknadsföring och delar med sig av handfasta råd? Du får också chans att ställa frågor. Webbinariet är kostnadsfritt – det enda du behöver investera är lite av din tid.
Begränsat antal platser och tillfällen.
Ta kontakt
Har du inte möjlighet att delta på webbinarium? Ta kontakt med Elin vid frågor och funderingar eller för att boka demo via elin@paloma.se eller 0225–410 22.