Anpassat innehåll
Om du har mer information än enbart e-postadressen till dina mottagare, kan du rikta, filtrera och personalisera dina utskick. För bästa resultat bör du skicka olika versioner av ditt nyhetsbrev till olika segment.
Anpassa innehållet i dina e-postmeddelanden och erbjudanden baserat på mottagarens intressen och tidigare interaktioner. På så sätt förhindrar du att dina prenumeranter och presumtiva kunder säger upp sig för att du skickar irrelevanta erbjudanden och ointressant innehåll.
Exempel på segmentering på Palomas plattform
Grundläggande data
När en kund registrerar sig kan du samla in grundläggande information som deras namn, e-postadress och andra demografiska data som hjälper dig att skapa en första segmentering.
Engagemang & interaktioner
Baserat på hur ofta kunden öppnar dina e-postmeddelanden eller klickar på länkar kan du segmentera utifrån deras engagemang. De som är mer aktiva kan få ett erbjudande som skiljer sig från de som inte interagerar lika ofta.
Kundresan
Genom att förstå var varje kund befinner sig i sin resa kan du skräddarsy dina meddelanden därefter. Nå rätt kund på rätt sätt vid rätt tidpunkt genom att automatisera utskick baserat på triggers som kundbeteenden.
Ringar på vattnet – utanför plattformen
Du kan analysera datan och utnyttja insikterna från segmenteringen också utanför plattformen. Bättre förståelse för kunderna kommer väl till pass vid målgruppsanalys och personalisering också i andra kanaler, säljkontakter och andra beröringspunkter med kunder.